Znajomość zasad savoir vivre jest bardzo przydatna zarówno w stosunkach wewnętrznych w firmie, jak i kontaktach z klientami i kontrahentami, gdyż daje możliwość odnalezienia się w każdej relacji, i wyjścia obronną ręką nawet z sytuacji trudnych i konfliktowych.

Pierwsze wrażenie

Ponieważ również w biznesie pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, warto znać reguły związane z powitaniami oraz przedstawianiem się. Generalnie zawsze pierwsza powinna witać się osoba wchodząca do biura niezależnie od zajmowanego stanowiska, gdy do pomieszczenia wchodzi przełożony nie należy wstawać – to on powinien przywitać się z pracownikami.

W przypadku wymiany uścisku ręki kobieta nigdy nie powinna wstawać, mężczyzna natomiast odwrotnie zawsze powinien podnieść się z pozycji siedzącej – tutaj zależności służbowe nie odgrywają decydującej roli. Nigdy nie podaje się ręki nad stołem czy biurkiem. Wszelkie nowe osoby w biurze powinny zostać przedstawione przez przełożonego, osobę wchodzącą do pomieszczenia przedstawia się osobom które przyszły wcześniej. Zdania na temat całowania kobiet w rękę są podzielone, jedni uważają to za staromodne i krępujące, inni za wyraz głębokiego szacunku.

Komórki, wizytówki

Obecnie telefon komórkowy jest nieodłącznym elementem każdego biznesu, jednakże są sytuacje, kiedy dźwięk komórki nie będzie mile widziany. W trakcie ważnego spotkania czy narady należy przestawić telefon na tryb wibracyjny, a przerwanie rozmowy w celu odebrania telefonu dopuszczalne jest tylko w niecierpiących zwłoki przypadkach.

Warto również zwrócić uwagę na właściwy dobór dzwonka komórki, zbyt hałaśliwe czy swobodne melodie nie są odpowiednie w pracy. Niezwykle istotnym elementem spotkań biznesowych jest wymiana wizytówek, w przypadku pierwszego kontaktu biznesowego powinna ona nastąpić na początku spotkania, o wizytówkę rozmówcy prosić należy dopiero po wręczeniu swojej, absolutnie nie wypada ponadto prosić o wizytówkę osoby stojącej wyżej w hierarchii służbowej.

Zasad savoir vivre jest bardzo wiele, a ich przestrzeganie zależy od stopnia sformalizowania danej branży czy firmy, nie mając pewności jak powinniśmy zachować się w danej sytuacji zawsze warto postąpić po prostu uprzejmie i kulturalnie.

Czy informacje zawarte w tekście okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here