Dotyczy to jednak nie tylko zakupionych produktów, ale także umów zawartych na określone usługi, które nie zostały należycie wykonane lub też zostały wykonany w sposób niedokładny oraz w sposób widoczny i rażący odbiegający od umowy. W takiej sytuacji konsumentowi przysługuje prawo do złożenia reklamacji na zakupiony towar lub wykonanie usługi. Należy jednak zawczasu dowiedzieć się w jaki sposób ją złożyć, w jakich sytuacjach mamy do niej prawo i jak przebiega proces reklamacyjny. Znajomość własnych praw jest bardzo ważna.

W języku prawniczym reklamacja to nic innego jak wyrażenie niezadowolenia klienta z zakupu, oczekiwań, które nie zostały spełnione. Jest ono nieodłącznie związane z żądaniem, aby sprzedawca dokonał wymiany towaru na nowy, jego naprawy, obniżenia ceny lub zwrotu pełnej kwoty towaru. Natomiast w przypadku usługi, z której konsument nie jest zadowolony, przysługuje mu prawo do żądania jej poprawienia i również zwrotu pełnej kwoty za usługę lub obniżenia jej ceny. Ponadto, wbrew temu, o czym tak często informowani jesteśmy w sklepach, obniżenie ceny towaru z powodu wyprzedaży czy promocji nie zwalnia go z możliwości reklamowania, pod warunkiem, że o posiadanych przez niego wadach nie wiemy w momencie dokonywania zakupu.

Złożenie reklamacji na towar lub usługę niespełniające oczekiwań konsumenta może nastąpić w ciągu dwóch lat od czasu jego nabycia. W wyjątkowych przypadkach okres ten może zostać skrócony, dotyczy to głównie rzeczy używanych, jednak jego minimalna długość to jeden rok. Ponadto reklamację należy złożyć w ciągu dwóch miesięcy od momentu pojawienia się usterki czy też rozpoznania wadliwie bądź niedokładnie wykonanej usługi.

Termin rozpatrzenia reklamacji wynosi 14 dni roboczych od momentu otrzymania przez sprzedawcę lub usługodawcę pisma lub zawiadomienia reklamacyjnego, przy czym nieustosunkowanie się do niego w tym czasie skutkuje automatycznym uznaniem wynikających z reklamacji wad lub usterek i koniecznością ich naprawy, w ciągu 14 dni lub wymiany na nowy w ciągu tygodnia. W tej sytuacji do wyboru jest kilka możliwości. Sprzedawca lub usługodawca może towar lub usługę naprawić bądź poprawić, jeżeli tylko jest to tylko możliwe. Jeżeli nie, konieczna jest wymiana towaru na nowy i wykonanie usługi jeszcze raz. Zwrotu pieniędzy konsument może żądać dopiero w sytuacji, kiedy ani wymiana towaru, ani jego naprawa nie są możliwe.

Sprawy reklamacyjne rozpatrywane są w oparciu o Kodeks cywilny oraz o przepisy Ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego, jeżeli sprawa dotyczy sprzedaży konsumenckiej.

Składaliście kiedyś reklamację towaru? Czy napotkaliście przy tym na jakiekolwiek trudności?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułDomowe sposoby na suche dłonie
Następny artykułPękające pięty – przyczyny i leczenie

Joanna Białek - ukończyła studia politologiczne i administracyjne. Od 2007 roku współpracowała z gazetą Dziennik Polski oraz portalami informacyjnymi (m.in.: Źródło.net) dla których pisała teksty poradnikowe dotyczące tematyki lifestyle, związane z modą i stylizacją, a również zdrowym stylem życia i odżywianiem. Obecnie pracuje w agencji reklamowej i zajmuje się recenzowaniem książek dla wydawnictwa ZNAK.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Bardzo lubię gotować, a kuchenne eksperymenty to mój żywioł. Kiedy wchodzę do kuchni, wszystko inne przestaje istnieć. Krok po kroku, coraz ambitniej przechodziłam do trudniejszych i bardziej złożonych potraw. Jak każda kobieta posiadam jednak swoje ulubione obszary kuchni. W moim przypadku są to wszelkie dania mięsne, kuchnia śródziemnomorska, słodkie desery, ciasta i drożdżowe wypieki, które ostatnio zupełnie mnie pochłonęły.   

Moje zainteresowanie modą, urodą, higienicznym trybem życia i zdrowiem nie wzięło się znikąd.  Dotychczasowe doświadczenie zawodowe jest nieodłącznie związane z tym obszarem. Praca dla portalu internetowego Źródło.net dała mi możliwość wykorzystanie wiedzy o urodzie i stylizacji. To właśnie tam zaczynałam rozwijać i poszerzać swoją wiedzę w tym obszarze. W rezultacie po kilku latach pisania porad i przewodników po świecie mody doskonale znam i rozumiem tę dziedzinę. Poza tym nikt tak dobrze jak kobieta nie doradzi, jakie buty pasują do małej czarnej i jak radzić sobie ze złym nastrojem.

Współczesny, bardzo nowoczesny i rozwinięty świat wymaga od nas zwiększonej troski o własne zdrowie i higieniczny, dopasowany do wieku i stanu zdrowia, trybu życia. Ale zdrowy tryb życia to nie tylko odpowiednie odżywianie i profilaktyka. To przede wszystkim właściwa i regularna aktywność fizyczna. Dlatego tak przydatne w tym obszarze okazuje się moje doświadczenie zdobyte w pracy dla serwisu NaszaWyprawa.pl, opisującego szeroko rozumiane podróżowanie, zarówno pod względem pięknych miejsc wartych zobaczenia, jak i ze względu na właściwe przygotowanie do wędrówek, przeciwwskazania i troskę o własne zdrowie w czasie wypraw.

Poza zainteresowaniami związanymi ze zdrowiem i modą, w wolnych chwilach bardzo dużo czytam, spaceruję na łonie natury i z każdym dniem coraz bardziej odkrywam i podziwiam mój ukochany Kraków. Ponadto kocham górskie wycieczki, robienie zakupów i jestem wielka fanką kotów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here