Tachograf jest urządzeniem pomiarowym, który pozwala rejestrować czas pracy kierowcy, przejechaną przez pojazd drogę, a także jego chwilową prędkość. Sam zakup tachografu nie upoważnia kierowcy czy też przewoźnika do jego wykorzystania. Żeby móc w pełni legalnie korzystać tachografu musi on zostać zalegalizowany.

Legalizacja czy sprawdzenie okresowe?

Tachografy zazwyczaj legalizowane są przez firmy zajmujące się sprzedażą tachografów. Warto wiedzieć, że legalizacją tachografu nazwiemy tylko i wyłącznie dopuszczenie nowego tachografu do użytku.

Zgodnie z przepisami prawa tachografy powinny przechodzić okresowe kontrole, czasem mylnie nazywane właśnie legalizacją. Okresowa kontrola zwana poprawnie sprawdzeniem okresowym tachografu powinna odbywać się najpóźniej 24 miesięce od dnia legalizacji lub poprzedniego sprawdzenia, chyba że w międzyczasie nastąpiło uszkodzenie urządzenia pomiarowego lub przekroczenie dopuszczalnych wartości błędu.

Konsekwencje

Policja lub Inspektorzy Transportu Drogowego przeprowadzając kontrolę mogą sprawdzać nie tylko czas pracy kierowcy, poprawność działania tachografu, ale również jego datę ważności. Jeżeli okaże się, że od legalizacji lub ostatniego sprawdzenia okresowego minęło więcej niż 2 lata, wówczas nałożona zostanie kara pieniężna.

Zgodnie z Załącznikiem nr 3 do Ustawy o Transporcie Drogowym za wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące analogowe lub cyfrowe bez wymaganego sprawdzenia okresowego, badania kontrolnego lub kalibracji grozi kara w wysokości 1 000 zł.

Czy Waszym zdaniem lepszym rozwiązaniem byłoby sprawdzenie okresowe tachografu przy okazji badania technicznego pojazdu?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here