Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia opona powinna mieć bieżnik na wysokości nie mniejszej niż 1,6 cm. Jednak zdaniem wielu specjalistów zagrożeniem może być już jazda na oponach, których bieżnik ma poniżej 3 cm. Na większości opon oznakowany jest próg wysokości bieżnika, poniżej którego opona nie powinna być już użytkowana.

Jazda na „łysych” oponach stanowi zgorzenie dla uczestników ruchu drogowego. Nieprawidłowa wysokość bieżnika uniemożliwia prawidłowe odprowadzanie wody i zmniejsza przyczepność pojazdu, zwłaszcza na śliskiej i zaśnieżonej nawierzchni.

Konsekwencje karne

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że w przypadku kontroli drogowej – zwłaszcza zimą – policjanci za „łyse” opony, czyli za bieżnik poniżej ustawowego progu, nałożoną na nas mandat karny w wysokości do 500 zł. Ale to nie jedyna konsekwencje. Mogą oni również zabrać dowód rejestracyjny pojazdu, a jego odbiór będzie możliwy tylko wtedy, gdy wyposażymy nasz samochód w nowe opony, których stan potwierdzi diagnosta na kontroli.

Co robić?

Aby uniknąć przykrych konsekwencji w postaci mandatu czy zatrzymania dowodu rejestracyjnego, warto przyjrzeć się raz na jakiś czas stanowi naszego bieżnika. Jeżeli stan opon będzie wskazywał na faktyczne zużycie bieżnika, wówczas najlepiej zaopatrzyć się w nowe opony. Inną, tańszą opcją jest bieżnikowanie starych opon, czyli przedłużenie ich żywotności poprzez nałożenie nowego bieżnika w miejsce starego. Każde działanie będzie lepsze niż stanowienie zagrożenia zarówno dla siebie, jak i innych kierowców.

Czy sprawdzacie stan Waszych opon? Złapała Was kiedyś policja za jazdę na „łysych oponach”?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here