1. Konserwacja okien i dbałość o ich stan
Na początek w przypadku okien możemy je konserwować co sezon, najlepiej dwa razy do roku – przed zimą i na wiosnę. Usuwamy z okien naloty, liście, myjemy je dokładnie i smarujemy uszczelki wazeliną kosmetyczną – zapobiega to tzw. „parcieniu” gumy, co objawia się pękaniem uszczelek. Jeżeli uszczelki już się nie nadają do konserwacji można je bez problemu wymienić, kupując u producenta okien uszczelki do danego typu okien. Uszczelki przylgowe odpowiadają za szczelność dociśnięcia przy zamknięciu skrzydła – mogą być 1, 2 lub 3 w zależności od typu okien.
2. Praca z okapnikami skrzydeł okiennych (montaż, wymiana)
Kolejnym krokiem jest samodzielna naprawa, montaż lub wymiana są okapniki skrzydeł lub ramy. Okapniki są polecane zwłaszcza w przypadku okien drewnianych, gdzie wcześniej nie były montowane okapniki, oraz na skrzydłach, gdzie woda spływa po elementach konstrukcyjnych okna.
Aby założyć okapnik najpierw starą uszczelką na skrzydle należy wyciąć i dociąć okapnik na szerokość danego skrzydła. Następnie musimy założyć plastikowe końcówki zabezpieczające, posmarować dolną ramę okna klejem montażowym, wcisnąć okapnik i lekko dobić młotkiem gumowym lub drewnianą częścią młotka (przez materiał, aby nie zarysować okna).
Okapniki można kupić w punktach sprzedaży okien lub w sklepach dla montażystów okien. W takich sklepach możemy się zaopatrzyć we wszelkie mechanizmy otwierające okno lub ich zamienniki, elementy plastikowe osłaniające zawiasy itp.
3. Likwidacja odprysków lakieru na oknach drewnianych
Kolejnym elementem napraw (zwłaszcza w oknach drewnianych) są wszelkie ubytki, odpryski lakieru itp. Ubytki w strukturze mechanicznej okna należy przeczyścić papierem do struktury drewna właściwego i zabezpieczyć podkładem pod daną farbę, po czym pomalować właściwą farbą – u producentów okien drewnianych można bez problemu zamówić taką farbę, pamiętając, aby tak dobrać kolor, by uwzględnić fakt, że po kilku latach użytkowania farba blaknie. Nie pomoże nam w tym wypadku znajomość nazwy koloru i numer odcienia, gdyż po kilku latach użytkowania może się okazać, że odpowiedni kolor jest kilka odcieni jaśniejszy niż nowa seryjna farba, którą były kilka lat temu pokryte okna.
Wierzchnią warstwę zabezpieczamy lakierem bezbarwnym. Jeżeli mamy więcej ubytków, lepiej będzie pomalować całe okno- duża ilość ubytków świadczy o tym., że lakier na całej ramie odpada sukcesywnie i punktowe malowanie nie ma większego sensu.
4. Oliwienie ciężko pracujących okuć w oknach
Kolejną rzeczą jest naoliwienie okuć – na każdych okuciach (zwłaszcza obwiedniowych – opasujących skrzydła okienne) powinno być zaznaczone miejsca do oliwienia. Zaznacza się je rysunkiem kropel oleju i strzałką, lub znaczkiem przypominającym konewkę z kilkoma kroplami. Olej samochodowy, który nie został wykorzystany i czeka w butelce po okresowej wymianie, można użyć do takiego oliwienia okien, nie są konieczne specjalne preparaty.
5. Samodzielne regulowanie okna
Możemy też bez problemu okna regulować, gdy się nie domykają lub po latach skrzydło opadło. Na dolnym zawiasie (po zdjęciu plastikowej osłonki – podnosi się ją do góry) można unieść opadnięte skrzydło nawet do 8 mm. Musimy w tym celu przekręcić śrubą zamontowaną od góry – pasującą standardowo do klucza imbusowego nr 4.
Śruba z boku dolnego zawiasu można przekosić lub wyprostować ułożenie skrzydła okiennego. Śruba pasująca do klucza (imbus 2, 5 ) można docisnąć skrzydło.
Istnieje jeszcze jedna śruba do przekoszenia okna od góry, lecz nie polecam jej używać. Znajduje się ona w górnym zawiasie okna i jest widoczna po całkowitym jego otwarciu. Można sobie narobić kłopotu i tak ustawić skrzydło, że nie będzie się ono zamykać ani otwierać.
sxc.hu
6. Wymiana szyby w oknie
W oknie możemy jeszcze samodzielnie wymienić szybę. Szybę wymienia się od środka w przypadku okien plastikowych. Najpierw w tym celu odrywa się tzw. profil plastikowy zaczynając od dołu i od rogu. Tam delikatnie podnosimy śrubokrętem opaskę plastikową, aż klips zabezpieczający puści. Po jej wyjęciu przystępujemy do tej samej czynności od góry skrzydła okiennego. Następnie demontujemy boki. Szyba montowana jest na klipsach plastikowych, demontujemy te klipsy i wyciągamy szybę. W miejsce wyjętej szyby zakładamy nieuszkodzoną szybę i zabezpieczamy ją według tej samej procedury. Tak wymieniamy każdą szybę zespoloną.
Wszelkie inne prace niestety trzeba zlecić ekipie, która zajmuje się montażem i konserwacją okien.
Czy zwykle takie prace zlecacie komuś czy wykonujecie samemu? Dajcie znać.