Na początek wybieramy kulę, którą będziemy strącać kręgle (voila – oto chodzi w całej grze). Kule różnią się wagą (od 3 do 8 kg) oraz układem otworów, w które wkładamy palce. Na torze mamy ustawione dziesięć kręgli. Nabieramy rozbieg i rzucamy. Nie możemy się jednak w tym rozbiegu za bardzo rozpędzić – na placu gry widnieje tzw. linia spalonych – nie możemy jej przekroczyć. Pomocne w dobrym wykonaniu rozbiegu i zamachu (poprawnym ustawieniu się względem kręgli) są dwa rzędy kropek namalowanych na podłodze. Tylny rząd jest ustawiony w odległości 4,5 metra od linii spalonych, a drugi rząd w odległości 3,6 metra.
Aby uzyskać odpowiednią postawę przy rzucie, ramiona trzymamy pod kątem prostym w stosunku do celu, pomagamy sobie lewą ręką w przytrzymaniu kuli. Kulę trzymamy w prawej ręce i powinna się ona znajdować pomiędzy talią a klatką piersiową. Stopy trzymamy razem, kolana lekko zginamy, prawy łokieć nie powinien odchodzić daleko od biodra. Rzucamy.
Gra składa się z dziesięciu rund. W każdej z nich zawodnikowi przysługują dwa rzuty, których celem jest strącenie kręgli – najlepiej wszystkich. Strącenie całej dziesiątki oznacza koniec rundy. Maksymalnie w trakcie jednej rozgrywki można zdobyć 300 punktów. Oto jak punktowane są trafienia:
Strike – następuje, gdy strącamy wszystkie dziesięć kręgli w pierwszym rzucie. Poza 10 punktami przyznanymi automatycznie, strike powoduje, że punkty zdobyte łącznie w obydwu rzutach kolejnej rundy się podwajają.
Square – gracz strąca 10 kręgli w jednej rundzie (w dwóch rzutach). Otrzymuje za to 10 punktów oraz podwojenie punktów za pierwszy w kolejnej rundzie. Nie ma znaczenia, w jaki sposób strącenia rozkładają się na dwa rzuty. W pierwszym rzucie zawodnik może na przykład w ogóle nie zapunktować, by strącić całą dziesiątkę w drugim. Square i tak zostaje mu przyznany.
Open Frame – zawodnikowi nie udało się strącić dziesięciu kręgli w trakcie jednej rundy, ale zaliczył pojedyncze trafienia i na jego konto zostaje dopisanych tyle oczek, ile kręgli strącił. W tym przypadku nie mamy niestety żadnych bonusów w następnej rundzie.
Miss – następuje wtedy, kiedy podczas jednej rundy zawodnikowi nie udaje strącić ani jednego pionka. Rzeczywistość jest wówczas brutalna: zero punktów.
Wygrywa zawodnik, który jako pierwszy zdobędzie 300 punktów lub po zakończeniu 10 rund ma na swoim koncie więcej punktów od rywala.
Graliście kiedyś w kręgle? Jak Wam się podobało?