Najnowsze modele LCD kalibrują się same przy każdym włączaniu. Do niedawna większość monitorów wyświetlała przestrzeń barwą RGB, która znacznie ustępuje przestrzeni Adobe RGB, w której pracują zaawansowane modele dla wymagających fotografów i grafików. Nie wszystkie modele jednak wyświetlają pełny zakres tej przestrzeni barwnej. Przykładem takich, które sobie z tym radzą są, między innymi, monitory Eizo z serii ColorEdge.
Monitory z niższej półki znacznie gorzej radzą sobie z wyświetlaniem kolorów. Zwłaszcza modele oparte na popularnych matrycach TN kiepsko radzą sobie z kolorami. Najczęściej wyświetlają one zaledwie 262 tysiące kolorów, pozostałe barwy uzyskując w procesie interpolacji, przy czym jakość ich odwzorowania zależy w dużej mierze od elektroniki odpowiedzialnej za pracę monitora.
Trochę lepiej radzą sobie modele oparte na matrycach IPS, które w zasadzie mogą wyświetlać wszystkie barwy z przestrzeni sRGB. Są jeszcze modele oparte na technologii MVA i jej pochodnych, w których jakość odwzorowania kolorów dochodzi nawet do 90% przestrzeni Adobe RGB.
Jeśli monitor LCD podłączony jest do komputera za pomocą złącza cyfrowego DVI, obraz powinien być jasny, kontrastowy i ostry na całej powierzchni. Pamiętajmy jednak, żeby pracować w maksymalnej możliwej rozdzielczości jaką oferuje nasz monitor. Jeśli ustawimy niższą rozdzielczość, obraz zostanie przeskalowany, co znacznie wpłynie na jego ostrość.
Nowoczesne monitory ciekłokrystaliczne męczą oczy znacznie mniej niż starsze modele czy monitory kineskopowe, które pomimo wielu zalet miały także wady, co w znacznym stopniu przyczyniło się do spadku ich popularności na korzyść monitorów LCD.
Dla fotografa lub grafika najlepszy byłby możliwie duży monitor. Możemy także zastanowić się na wyborem monitora panoramicznego, który znacznie ułatwi edycję zdjęć, ponieważ pracując w Photoshopie możemy na nim wyświetlić zdjęcie, które będzie zajmowało całą wysokość ekranu, nie zasłaniając jednocześnie palety narzędzi. Oczywiście cena takiego cuda potrafi przyprawić o zawrót głowy, także na modele z najwyższej półki proponuję decydować się tylko wtedy, jeśli nie musimy się liczyć z kosztami lub jeśli tak zaawansowany sprzęt jest nam absolutnie niezbędny, bo na dobrą sprawę na prawie każdym monitorze, który wiernie odwzorowuje kolory i jest odpowiednio jasny i kontrastowy, możemy obrabiać zdjęcia.
Z jakich monitorów korzystacie? Jesteście zadowoleni? Podzielcie się opiniami.