Obowiązująca od 1 stycznia 2003 roku ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego nie przewiduje możliwości zwrotu pełnowartościowego towaru, który został zakupiony w siedzibie sprzedawcy, czyli w jego sklepie. [1] Z tego też względu sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia towaru, który konsument chce zwrócić tylko dlatego, że nagle przestał mu się podobać. Nie wszyscy to rozumieją przez co często dochodzi do niepotrzebnych scysji i awantur. A wystarczyłoby po prostu zastanowić się dwa razy nad tym, co się kupuje.
Oczywiście w chwili dokonywania zakupu można umówić się ze sprzedawcą, że w razie konieczności nieużywany i pełnowartościowy towar będzie mógł zostać zwrócony w określonym czasie. Gdy sprzedawca na taki układ przystanie i zgodzi się wyjątkowo na ewentualny zwrot, warto poprosić go o odnotowanie takiej informacji np. na paragonie.
Na rynku istnieją też tacy handlowcy, którzy w ramach własnej praktyki kupieckiej godzą się na zwroty pełnowartościowego towaru. Ci sprzedawcy jednak z reguły o takiej możliwości swoich klientów informują z góry, wyznaczając konkretny termin, do którego przyjmują zwroty nieużywanych i zawierających komplet metek i innych oznaczeń towarów. Warto jednak pamiętać o tym, że nie każdy sprzedawca uprawia taką praktykę, bo są i tacy, którzy nie robią żadnych wyjątków i zakupionego, pełnowartościowego i zgodnego z umową towaru nie przyjmą z powrotem do sklepu. Co istotne, mają do tego prawo.
Inaczej sytuacja wygląda jednak wtedy, gdy towar został przez konsumenta zakupiony poza siedzibą przedsiębiorstwa (poza sklepem), np. w swoim domu lub wtedy, gdy umowa kupna-sprzedaży została zawarta na odległość, np. przez internet, pocztą lub przez telefon. Wówczas zwrot pełnowartościowego towaru bez podawania przyczyny jest możliwy w ciągu 10 dni od zawarcia umowy lub otrzymania towaru. Z racji tego, że kupując na odległość nie jest możliwe bezpośrednie obejrzenie towaru albo kupujący, do którego przyszedł np. akwizytor ma ograniczony wybór towaru, to wprowadzono przepisy zezwalające na rozwiązanie umowy ze sprzedającym i na zwrot zakupionego towaru. Koniecznie pamiętać jednak trzeba o tym, aby rezygnacji z towaru dokonać na piśmie. [2]
Oczywiście prawo do zwrotu towaru konsument nabywa wtedy, gdy towar nie jest zgodny z umową, jest wadliwy i nie nadaje się do eksploatacji. Kupujący może więc odstąpić od umowy jeżeli okaże się, że:
– naprawienie lub wymiana towaru na inny pełnowartościowy nie są możliwe w ogóle albo są zbyt kosztowne,
– sprzedawca nie zdołał naprawić lub wymienić towaru w ustalonym terminie,
– kolejna już naprawa lub wymiana stawia kupującego w niedogodnej sytuacji, a wada zakupionego towaru ma charakter istotny. [3]
Źródła:
[1] ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i zmianie kodeksu cywilnego ( Dz.U. Nr 141, poz. 1176 ze zm.).
[2] ustawa z dnia 2 marca 2000r. o ochronie niektórych praw konsumentów i odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U., Nr 22,poz. 271 ze zm.).
[3] ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i zmianie kodeksu cywilnego ( Dz.U. Nr 141, poz. 1176 ze zm.).
Zdarzało się Wam zwracać zakupiony wcześniej towar? Czy Wasza reklamacja została pozytywnie rozpatrzona?