O rozwój mowy należy dbać od najmłodszych lat życia dziecka, prawidłowo ją stymulować poprzez odpowiednie ćwiczenia. U dzieci do 3 roku życia możemy za pomocą prostych i wesołych zabaw usprawniać narządy mowy, by w późniejszym czasie mogły sprawnie funkcjonować. Oto przykładowe ćwiczenia, jakie można przeprowadzić z małym:
– Zabawy z rurką i słomką (do szklanki nalewamy trochę wody, po czym demonstrujemy dziecku, jak przy pomocy słomki dmuchamy w dno szklanki, wytwarzając bąbelki czy dziurę w wodzie. Następnie razem z dzieckiem powtarzamy zadanie kilkakrotnie, dopóki maluch się nie znudzi tą czynnością.
– Doskonale wpływającym ćwiczeniem na układ oddechowy jest dmuchanie na świeczkę, by zgasić płomyk, bądź na piórko, aby cały czas utrzymywać je w powietrzu nad głową.
– Ważne, by nie zapominać o ćwiczeniach usprawniających język malucha, co ma szczególny wpływ na poprawną wymowę. Warto zabawiać dziecko wydając różne odgłosy zwierząt i zachęcać by powtarzało, np. ko ko ko, pi pi pi, kwa kwa kwa itd. Można również pytać dziecko jak robi krówka, konik i inne zwierzątka mu znane.
– Kolejnym ćwiczeniem, również językowym jest wykonywanie /koniecznie przed lustrem/ razem z dzieckiem poleceń , np. sięgnij językiem do brody, ucha, nosa.
– Ćwiczeniem wpływającym na rozwój narządów artykulacyjnym jest również gryzienie skórek i przeżuwanie pokarmu.
morguefile.com
U dzieci powyżej 3 lat w dalszym ciągu przeprowadzamy ćwiczenia oddechowe, gdyż uczą one dziecko prawidłowego oddychania, co pozwoli im dostosować oddech do wypowiadanych zdań. Z kolei u starszych dzieci powyżej 5-6 roku życia możemy pozwolić sobie na doskonalenie mowy poprzez tzw. łamańce językowe. To wspaniała zabawa zarówno dla rodzica, jak i dla dziecka. Przeciętny sześciolatek posługuje się już poprawną wymową, dlatego warto poświęcać czas ćwicząc wymowę przykładowych zdań:
– Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
– Stół z powyłamywanymi nogami.
– Jola lojalna, jola nielojalna.
– Cesarz często czesał cesarzową.
– Chłop pcha pchłę, pchłę pcha chłop.
– Czarny dzięcioł z chęcią pień ciął.
– Ćma ćmę ćmi.
– Jerzy nie cieszy się, że na wieży jest gniazdo jeży.
– Kiedy susza szosa sucha.
– Lepszy wyż niż niż.
– Rewolwer wyrewolwerował się w rękach rewolwerowca.
– Ząb zupa zębowa, dąb zupa dębowa.
– Spadł bąk na strąk, a strąk na pąk, pękł pąk, pękł strąk, a bąk się zląkł.
Należy zaznaczyć, iż dzieci, które mają problemy z prawidłową wymową, powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą logopedyczną. To bardzo ważne, aby dziecko zostało odpowiednio wcześnie zdiagnozowane oraz by podjęło zajęcia korekcyjne, mające na celu zmniejszenie deficytu bądź całkowite wyeliminowanie go.
Wasze dziecko mówi niewyraźnie lub ma inne problemy z wymową? Jakie? Konsultowaliście się z logopedą? Dajcie znać.