U każdego dziecka mowa rozwija się inaczej, jest to sprawa jednostkowa i indywidualna. Na każde dziecko i jego rozwój trzeba patrzeć specjalnie, należy je bacznie obserwować.

Dzieci nawiązują z nami dialog już od urodzenia. Ich językiem jest krzyk. Krzycząc mówią nam – nie chcę, – nie smakuje mi, – źle się czuję! Krzyk jest dobrym punktem wyjściowym w komunikacji językowej.

Dziecko początkowo gaworzy. Znane jest – gu, gu, gu małych dzieci. Dorośli często wchodzą z maluchami w dialog – gu, gu mówi mama pochylając się nad łóżeczkiem swojego maleństwa. I jest to bardzo dobra droga do rozwoju mowy dziecka. Roczne dziecko może znać już kilka prostych wyrazów, takich jak: mama, tata, baba. Zasób słów powoli powinien się poszerzać. Niektóre dzieci zaczynają jednak mówić trochę później. Nie należy wpadać w panikę.

Rodzice aby kształtować rozwój mowy dziecka powinni mu bardzo dużo czytać, opowiadać, opisywać ilustracje, mówić wiersze a nawet śpiewać. Dzieci lubią aby czytane czy opowiadane bajki lub opowieści opowiadać „w kółko”.

W procesie nauki mowy należy:
– mówić do dziecka często i wyraźnie
– unikać zdrobnień
– naukę mówienia traktować jak zabawę
– nie poprawiać, nie strofować dziecka aby nie stworzyć w nim blokady
– opowiadać i czytać
– zachęcać dziecko do opowiadania
– gdy dziecko mówi słuchać nawet gdy mowa jest nie wyraźna.

Jeżeli mając 2, 5 roku dziecko nie mówi, albo mówi mało należy udać się do logopedy. Oczywiście można odwiedzić specjalistę wcześniej. Jeśli logopeda nie zauważy nieprawidłowości w budowie aparatu mowy trzeba udać się do neurologa i laryngologa, który skieruje na badania audiologiczne. Problemy dziecka mogą bowiem mieć podłoże neurologiczne lub mieć związek, na przykład: z płynem w uszach dziecka.

Jeżeli okaże się że dziecko ma tylko problem z rozwojem mowy trzeba wraz z logopedą pracować na je rozwojem.

Uwaga!

Gdy dziecko ma kłopot z wypowiadaniem wyrazów nie należy go do tego zmuszać. Pomogą wtedy zabawy dźwiękonaśladowcze i krótkie rymowanki.

Jak myślicie, który ze sposobów sprawdzi się w przypadku Twojego dziecka? Który zamierzacie wypróbować?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJakie zabawki wybrać dla małego dziecka?
Następny artykułWyprawka dla noworodka – co jest potrzebne?

Agnieszka Gradowska - ukończyła studia pedagogiczne (Akademia Pedagogiki Specjalnej) oraz terapeutyczne (Instytut Badań Edukacyjnych) oraz liczne kursy i szkolenia specjalistyczne. Czynny pedagog i trener umiejętności społecznych.  Jest współpracownikiem kilku stowarzyszeń działających na rzecz dzieci o wyjątkowych potrzebach edukacyjnych. Pisze artykuły do największych polskich portali internetowych.

Nasz specjalista  pisze o sobie:

Moją dewizą jest działanie, pewnie dlatego zajęcia przez mnie prowadzone są tak lubiane przez dzieci, których znakiem rozpoznawczym jest ciągły ruch. Stawiam sobie (i innym) realne wyzwania, aby zdobywanie nowych umiejętności przyczyniało się do rozwoju ludzi (tych dużych i małych), którzy ze mną współpracują.

Moją pasją są ludzie i praca z nimi, którą realizuję  m.in. poprzez wolontariat w zakładzie karnym, prowadzenie warsztatów twórczości dla dzieci czy specjalistycznych kursów dla dorosłych. Jakiś czas temu poproszono mnie o podzielenie się doświadczeniem poprzez cykl artykułów, które zostały opublikowane w Internecie. Artykuły przypadły do gustu czytelnikom… a mnie spodobało się pisanie – podoba mi się do dziś :-).

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here