Bezpieczne zabawki to znaczy dostosowane do konkretnego wieku dziecka. Oznacza to, iż zabawki dla dzieci do 3 roku życia nie powinny zawierać żadnych małych elementów. Mogą one stanowić zagrożenie dla dzieci, które jeszcze wkładają różne rzeczy do buzi. Dla dzieci powyżej 3 roku życia wybierając zabawki sprawdzamy czy nie zawierają niebezpiecznych, ostrych lub toksycznych części. Warto patrzeć na informacje zawarte na opakowaniu. Producenci zazwyczaj umieszczają informację dla jakiego przedziału wiekowego jest przyporządkowana zabawka.

Drugim ważnym kryterium jest dostosowanie kupowanej zabawki do wieku dziecka, tak aby zabawa dawała dziecku radość i rozwijała je. Dobór zabawki do umiejętności dziecka nie jest łatwą sprawą.

Niemowlę nie potrzebuje wielu zabawek. Jego świat często ogranicza do łóżeczka i pokoju. Dlatego warto zadbać o bliskie otoczenie dziecka. Dobrym zakupem jest karuzela nad łóżeczko. Dają one dziecku wrażenia wzrokowe i słuchowe. Powieszone niżej pobudzają też dotykowo.

Dzieci do 2 roku życia lubią bawić się zabawkami, które są kolorowe, wydają dźwięki i pozwalają się wcisnąć. Dobrym pomysłem są więc różnego rodzaju zabawki polegające na wbijaniu elementów, dopasowywaniu kształtu i wkładaniu go w odpowiednie miejsca, układanie kubeczków różniących się kształtem a tworzących wieżę. Rozwijają one dzieci w każdej sferze.

Dzieci mające 3 czy 4 lata bardzo lubią zabawki konstrukcyjne. Jeszcze nie układają skomplikowanych konstrukcji, ale ich pomysły często są imponujące. Dzięki klockom, zestawom do samodzielnego składania rozwijają swoją wyobraźnię. Chłopcy zafascynowani są również samochodami, a dziewczynki bawią się „w dom”.

Po 4 roku życia dzieci udoskonalają swoje umiejętności. Zabawki dostosowane do tego wieku są już trudniejsze i wymagają zastanowienia i sprytu. Dzieci chętnie bawią się plastycznymi produktami. Wszelkiego rodzaju plasteliny, ciastoliny, piaskoliny ( których można już używać od 3 roku życia) pozwolą dzieciom na stworzenie pięknych prac plastycznych.

Wybierając zabawkę zawsze pamiętajmy aby ją dokładnie obejrzeć, aby nie stwarzała ona zagrożenia dla dziecka.

Jakich zabawek będziecie unikać, a bez jakich nie wyobrażacie sobie zabawy? Podzielcie się swoją opinią.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak uspokoić noworodka?
Następny artykułJak zachęcić dziecko do mówienia?

Agnieszka Gradowska - ukończyła studia pedagogiczne (Akademia Pedagogiki Specjalnej) oraz terapeutyczne (Instytut Badań Edukacyjnych) oraz liczne kursy i szkolenia specjalistyczne. Czynny pedagog i trener umiejętności społecznych.  Jest współpracownikiem kilku stowarzyszeń działających na rzecz dzieci o wyjątkowych potrzebach edukacyjnych. Pisze artykuły do największych polskich portali internetowych.

Nasz specjalista  pisze o sobie:

Moją dewizą jest działanie, pewnie dlatego zajęcia przez mnie prowadzone są tak lubiane przez dzieci, których znakiem rozpoznawczym jest ciągły ruch. Stawiam sobie (i innym) realne wyzwania, aby zdobywanie nowych umiejętności przyczyniało się do rozwoju ludzi (tych dużych i małych), którzy ze mną współpracują.

Moją pasją są ludzie i praca z nimi, którą realizuję  m.in. poprzez wolontariat w zakładzie karnym, prowadzenie warsztatów twórczości dla dzieci czy specjalistycznych kursów dla dorosłych. Jakiś czas temu poproszono mnie o podzielenie się doświadczeniem poprzez cykl artykułów, które zostały opublikowane w Internecie. Artykuły przypadły do gustu czytelnikom… a mnie spodobało się pisanie – podoba mi się do dziś :-).

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here