Po ustaleniu, jaki zakres szkolenia może spodziewać się zainteresowania ze strony rynku, przechodzimy do sporządzenia planu szkolenia. Wnioski wyciągnięte z analizy rynku, pozwalają nam uszczegółowić cele, jakie mają zostać osiągnięte przez szkolonych. W oparciu o nie, ustalamy szczegóły programu, treści i metodykę. Na tym etapie opracowujemy również harmonogram sesji szkoleniowych, terminy odbywania się zajęć.
Zazwyczaj tak opracowany program szkoleniowy jest głównym elementem oferty kierowanej do potencjalnych klientów. Warto opracować go z dbałością o wszelkie szczegóły, bo stanowi on coś w rodzaju reklamy, zapowiedzi faktycznego produktu, który chcemy sprzedać. Jego adekwatność do potrzeb klientów, będzie stanowiła o zainteresowaniu lub odrzuceniu naszej oferty.
Kolejnym etapem organizacji szkolenia otwartego jest rekrutacja uczestników. W zależności od rodzaju szkolenia, zazwyczaj będziemy przyjmować jakieś kryteria decydujące o doborze kandydatów. Przykładowo, prowadząc szkolenia umiejętności menadżerskich możemy zakładać, że programem będą zainteresowani przyszli lub obecni pracownicy kadry kierowniczej. Im precyzyjniej sformułowana grupa docelowa, tym łatwiej dostosować treści szkolenia do potrzeb odbiorców. Podobnie ma się rzecz ze szkoleniami językowymi. Nie bez powodu kandydaci są najczęściej poddawani testowi, który ma za zadanie określić poziom znajomości danego języka. Na tej podstawie uczestnik jest przypisywany do odpowiedniej grupy.
Uwaga!
Mając już zebraną grupę osób zainteresowanych szkoleniem przechodzimy do kompletowania materiałów szkoleniowych, rezerwacji sal zajęciowych (jeśli firma nie dysponuje własnymi) i opracowania innych spraw logistycznych. Warto pamiętać, że szkolenia otwarte z uwagi na swój charakter, często mogą przynieść wiele niespodzianek w postaci uczestników rezygnujących w ostatnim momencie. Podobne niedogodności mają miejsce, gdy podczas szkolenia okazuje się, że firma X zamiast pracownika działu kadr, który ma akurat natłok pracy, wysłała na szkolenie kogoś z marketingu.
Podczas przeprowadzania samego szkolenia należy uwzględnić ważną funkcję integracyjną grupy. Jest to szczególnie istotne, gdy szkolenie dotyczy kompetencji tzw. miękkich. Bez zadbania o ten aspekt, możemy mieć problemy podczas ćwiczeń wymagających otwartości i współpracy z innymi uczestnikami.
Co myślicie na temat szkoleń otwartych? Braliście w jakimś udział? Podzielcie się opiniami.
Brałem udział kilka razy w szkoleniach otwartych z zakresu sprzedaży. Generalnie poziom bardzo zróżnicowany- wszystko zależy od firmy szkoleniowej. Ostatnie zapadło mi szczególnie w pamięć- firmy szkoleniowej Solberg.Grupa była kameralna, głównie handlowcy z różnym bagażem doświadczeń, szkoleniowiec rewelacyjny. Szybko reagował na nasze pytania. Wrażenia ogólnie bardzo pozytywne.