Decyzję o szkoleniu podejmuje kierownictwo firmy, w oparciu o różne przesłanki. Najistotniejszą z nich są wyniki analiz potrzeb szkoleniowych. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, jakie obszary kompetencji wymagają doszkalania.

Szkolenia zamknięte mogą być prowadzone przez wewnętrzny dział szkoleń, który je samodzielnie planuje i organizuje. Tak dzieje się często w przypadku dużych firm, gdzie często pojawia się potrzeba szkolenia w danym zakresie. Przykładem mogą być firmy zajmujące się sprzedażą, w których nowi handlowcy wymagają przeszkolenia pewnych kompetencji przed przystąpieniem do pracy. Podobnie jest w organizacjach, których kadry wymagają częstych okresowych szkoleń, np. w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. W takich instytucjach możemy spodziewać się odrębnej komórki nadzorującej i jednocześnie szkolącej w danym obszarze.

Szkolenia zamknięte mogą być też w całości zlecone firmie zewnętrznej lub tylko pewne ich elementy. Firma klienta może zaplanować szkolenie, przygotować program i wynająć trenerów do jego przeprowadzenia. Takie postępowanie jest uzasadnione, gdy organizacja dobrze zna swoje potrzeby, ale nie dysponuje odpowiednimi fachowcami mogącymi przekazać wiedzę pracownikom. Przewagą tego typu szkoleń nad otwartymi jest ich lepsze dopasowanie do potrzeb odbiorcy, sloganowe „szycie na miarę”. Chociaż w rzeczywistości różnie to wygląda, więc warto zwrócić uwagę na faktyczne personalizowanie oferty przez wybraną firmę szkoleniową.

Cechą charakterystyczną szkoleń zamkniętych jest też to, że najczęściej odbywają się w godzinach pracy, a udział w nich jest obowiązkowy. Mogą to być szkolenia na stanowisku pracy lub poza nim. Do szkoleń zamkniętych należą też kursy e-learningowe stworzone z myślą o pracownikach firmy.

Istotnym odróżnieniem szkoleń zamkniętych od otwartych jest to, że koszty tych pierwszych ponosi pracodawca, co nie jest regułą w przypadku tych drugich.

Co myślicie na temat szkoleń zamkniętych? Braliście w jakimś udział? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSzkolenia otwarte – co to jest, definicja, na czym polega?
Następny artykułInstruktaż stanowiskowy – co to jest, na czym polega?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here