Część visual merchandisingerów decyduje się na współpracę z firmami, które zajmują się kreacją witryn i wnętrz sklepowych na zlecenie. Niektórzy otwierają własne studio lub trafiają do działów dużych sieci sklepowych, które posiadają zasoby specjalistów pracujących nad VM dla konkretnej marki. Większe przedsiębiorstwa mają zazwyczaj spójną koncepcję działań visual merchandisingowych, dzięki czemu sklepy czy punkty usługowe danej marki są rozpoznawalne niezależnie od miejsca na świecie, w którym je odwiedzimy. W każdym z tych miejsc zasady ekspozycji produktu są jednakowe.

Działania VM możemy dostrzec również podczas codziennych wizyt w supermarketach. Nie bez powodu kasy sklepowe są otoczone półkami ze słodyczami i innymi niezbędnikami dla nudzących się w kolejce dzieciaków, czekających aż rodzice zakończą zakupy. Specjaliści od visual merchandisingu wiedzą, że to najlepsze miejsce dla ekspozycji tego typu towaru i gwarancja podniesienia zysków. Podobnie jest z ustawieniem artykułów na półkach. Najbardziej pożądane dla dostawców asortymentu są te, które znajdują się na wysokości wzroku klienta. W końcu jak często schylamy się na sam dół regału i przeszukujemy jego tyły, w celu wybrania koncentratu pomidorowego czy makaronu? Przypuszczam, że większość z nas robi to tylko, jeśli jest wyjątkowo zdeterminowana, by zdobyć produkt konkretnej marki.

Zazwyczaj wrzucamy do koszyka to, co najlepiej wyeksponowane i najłatwiej dostępne. Specjaliści od VM to też doskonale wiedzą. Działania VM są łatwe do zaobserwowania również w sklepach odzieżowych dla młodzieży, gdzie za pomocą muzyki, klubowego oświetlenia i odpowiednich mebli kreuje się przestrzeń przyjazną dla określonych grup odbiorców. Visual merchandising w dużej mierze opiera się na mechanizmach skojarzeń oraz regułach rządzących percepcją i przyciąganiem uwagi, dlatego tak trudno oprzeć się jego urokowi.

Co myślicie o visual merchandising? Jest skuteczny? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSzkolenie dla sekretarek, asystentek – na czym polega?
Następny artykułSzkolenia z NLP – na czym polegają?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here