To jedno z podstawowych działań marketingowych, często okupione bardzo dużymi środkami, wydanymi na analizę i przygotowanie strategii. To zespół działań mający na celu spowodowanie, że nasza firma w dobie ogromnej konkurencyjności, ma realne szanse na sukces.

Wizerunek firmy to coś, co możemy kreować na wiele sposobów. To reputacja naszego przedsiębiorstwa, to jak widzą nas dostawcy, klienci, konkurencja czy społeczność. Może w znaczący sposób wpłynąć na budowanie marki, szacunku i zaufania do firmy. A takie czynniki wpłyną jedynie pozytywnie na rozwój i opłacalność naszego biznesu. Kto tego nie rozumie, szybko będzie musiał pojąć albo zająć się czymś innym niż prowadzeniem działalności gospodarczej z szansą na ekspansję. Priorytetami w skutecznym kreowaniu wizerunku będzie wyróżnienie firmy na tle konkurencji, określenie pozycji firmy na rynku, prezentacja jej charakteru oraz zintegrowanie pracowników firmy w taki sposób, aby znali cele i założenia firmy, chcąc wspólnie do nich dążyć.

Pierwszym czynnikiem wpływającym na wizerunek będzie jej nazwa i logo. Na temat wyboru nazwy dla firmy oraz doboru logo można polemizować, pisząc wielostronicowe rozprawy. W odpowiedni sposób dobrana, chwytliwa, zapadająca w pamięć i oczywiście dobrze dobrana do profilu działalności nazwa, będzie podwaliną dla kreowania wizerunku firmy. Co się zaś tyczy logo, rozpoczyna ono proces budowania marki. Klient może wizualnie zapoznać się z firmą, zapamiętać, a co ważniejsze nabrać odczuć. Nikt już chyba nie kwestionuje mocy pierwszego wrażenia. Zarówno w relacjach personalnych, jak i biznesowych. Pierwsze spojrzenie na logo naszej firmy, w niemalże stu procentach przypadków, będzie kształtowało losy dalszej współpracy z nami.

Prawidłowo skonstruowane logo powinno zawierać w sobie nazwę firmy, znak graficzny, czasem złotą myśl, hasło które ludzie bez trudności będą zapamiętywać i powtarzać, na przykład: „Nokia connecting people”, „Coca-cola witaj po radosnej stronie życia” czy „McDonald’s I’m lovin it”. Przykłady dobrze dobranego logo i hasła można mnożyć. Ważnym jest także dobór kolorów logo. Z całą pewnością powstała już nauka mówiąca o tym, jak skonstruować chwytne logo. Co, w jakiej konfiguracji, kolorystyce i zestawieniu, ma najsilniejszy wpływ na odbiorcę? Dbałość o szczegóły, choć kosztowna, bywa opłacalna. Wyprodukowanie materiałów biurowych z logo firmy, papieru firmowego, długopisów, wizytówek, kopert, materiałów reklamowych, prospektów, naklejek. Im więcej naszego logo na przedmiotach wchodzących w obieg, tym lepiej.

Kolejnym ze sposobów na kreowanie wizerunku firmy są media. Zwane piątą władzą, będą niezastąpione w każdej kampanii marketingowej. Jeśli planujemy działalność na szeroką skalę, kampania medialna powinna pochłonąć znaczną część naszego budżetu na promocję. Nie wystarczy ustawić bilboardów, zakleić miasto plakatami, wykupić reklam w prasie, radiu czy telewizji. Najlepszym sposobem na kreowanie pozytywnego wizerunku firmy jest spowodowanie, aby media chciały o nas pisać czy też nas pokazywać nieodpłatnie zainspirowane naszymi produktami czy usługami. Dziennikarz uważany jest za osobę godną zaufania. To, o czym wypowiada się pochlebnie, uważane jest za dobre. To, co podda krytyce, automatycznie uznane będzie za złe. Bezcennym więc będzie dowiedzenie, że nasz produkt wnosi coś cennego dla społeczeństwa. Jednym z wielu sposobów na uzyskanie dobrej opinii jest działalność charytatywna, włączanie się lub finansowanie akcji o społecznej użyteczności. Można polemizować, czy chwalenie się przekazaniem środków na fundację jest eleganckie. Niezmiennie jednak wpływa na opinię publiczną pozytywnie i od wielu lat stanowi jeden z kluczowych sposobów, na zadbanie o pozytywny wizerunek firmy. Bezsprzecznie medialnym gigantem stał się Internet.

Kolejnym istotnym punktem w budowaniu pozycji firmy będzie założenie strony internetowej. Firma nieposiadająca strony, automatycznie traci na zaufaniu klienta. Jej przygotowanie powinniśmy zlecić fachowcom, opierając się o nasze wyobrażenie skonfrontowane z opinią specjalisty od marketingu. Strona powinna być łatwa w przeglądaniu, czytelna, atrakcyjna pod względem treści i grafiki. Potencjalny kontrahent skupi swoją uwagę najpierw na kolorystyce, potem treści, następnie na czasie, jaki zajmie mu znalezienie interesujących go informacji. Źle zbudowana strona będzie odstraszać klientów, nawet jeśli oferowany przez nas produkt odznacza się ogromną konkurencyjnością cenową czy jakościową. Najczęściej na stronę internetową wchodzimy po przekierowaniu przez wyszukiwarkę. Warto więc zająć się pozycjonowaniem strony. Jeśli nasza firma sprzedaje kwiaty w Poznaniu, klient wpisze w wyszukiwarkę „kwiaty poznań” nie będzie przeszukiwał pięciuset pięciu tysięcy wyników jakie mu się ukażą, rozmieszczonych na kilkunastu stronach. Wybierze pięć do siedmiu pierwszych pozycji z pierwszej strony.

Na pozytywny wizerunek firmy wpływa nie tylko nazwa logo czy reklama. Podstawowym wymienionym na samym początku źródłem informacji dla klienta o firmie są jej pracownicy. Zwłaszcza Ci, odpowiedzialni za bezpośredni kontakt z klientem. Doskonale rozumieją to już duże korporacje, zatrudniając nie tylko specjalistów w swojej dziedzinie, ale osoby o wysokiej kulturze osobistej, przyjaznym charakterze, a nawet aparycji. Co dziwne, większość firm mając do wyboru zatrudnienie osoby, która będzie miała bezpośredni kontakt z klientem, woli wybrać tę bez kwalifikacji, posiadającą szereg pozytywnych cech niż doskonale wykwalifikowanego pracownika, o „płowym” charakterze. Spora ilość środków przeznaczana jest również, na szereg imprez integracyjnych, mających na celu podniesienie wydajności pracy, zapewnienie rozrywek pracownikom oraz scalenie zespołów. Takie rozwiązania mają kluczowy cel dla budowania wizerunku firmy, wśród własnych pracowników. Jeśli oni przekonani będą o tym, że nasza firma jest dla nich odpowiednim miejscem pracy, z tym większą chęcią będą chcieli promować ją wśród klientów. Idąc dalej, można by stwierdzić, że na budowanie wizerunku firmy wpływ ma również forma, w jakiej zatrudniamy pracowników, pakiety socjalne jakie im zapewniamy czy warunki pracy. Jest w tym wiele prawdy. Dobór pracowników oraz dbałość o pozytywne relacje z nimi, będzie więc jedną z zasad dbania o wizerunek firmy.

Kształtowanie wizerunku firmy to kształtowanie jej tożsamości i umacnianie jej pozycji na rynku. Będzie jedną z najważniejszych części działań marketingowych. Inwestowanie środków w tę dziedzinę, z cała pewnością na dłuższą metę przyniesie nam pożądany skutek i sukces.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułKonto bankowe dla studenta
Następny artykułJak wygłuszyć ściany?

Karolina Wyszogrodzka - studentka Administracji Publicznej. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy bankiera. Zarówno jako doradca kredytowy, ubezpieczeniowy, jak i inwestycyjny. Współpracuje z serwisami dziennikarstwa obywatelskiego, od dziesięciu lat prowadzi blogi tematyczne związane z finansami oraz te poświęcone polityce i publicystyce.

Nasz specjalista o sobie:

W „wielki i  skomplikowany” świat bankowości trafiłam kilka lat temu przez zupełny przypadek. Moja droga zawodowa od tamtej pory wiedzie przez niemalże wszystkie sektory i rodzaje produktów finansowych. Zebrane dotychczas doświadczenie zawodowe, wiedza - zarówno proceduralna, jak i produktowa - to jednak nie wszystko. Staram się w swoich artykułach odkrywać „ludzkie oblicze” świata finansów. Moim celem jest wyjaśnienie w przystępny sposób mechanizmów, naświetlenie problemów, ukazywanie „kruczków” i „haczyków”.

Naiwny idealizm takiego postępowania ma na celu zwiększenie empatii po obu stronach biurka w placówce finansowej. Ale także na przestrzeżeniu klienta  - przed nie zawsze uczciwymi zasadami gry - i bankiera - przed stosowaniem takich zasad.

Bankowość może być zabawna, mam nadzieję że - przy zachowaniu profesjonalizmu i kompetencji - nie braknie mi nigdy „języka” na ukazanie jej także z tej strony.

Stale dokształcam się w dziedzinie finansów, która - jak wiadomo - zmienia się z dnia na dzień. Pomagają mi w tym zarówno obserwacje rynku, jak i rozmowy ze specjalistami będącymi w gronie moich znajomych.

Finanse nie są jedynym ośrodkiem moich zainteresowań. Jako zodiakalny bliźniak nie potrafię znaleźć dla siebie jednego miejsca na dłużej. Próbuję swoich sił w rysunku i fotografii. Książki traktuję jak narkoman, kończąc jedną odczuwam głód następnej. Otaczająca mnie rzeczywistość - polityczna, społeczna i każda inna - niezmiennie  napawa mnie dziecięcym zdziwieniem. Wyrażam je od ponad dziesięciu lat w swoim blogu, w  formie nie zawsze eleganckich paszkwili i felietonów. Z racji lokalnego patriotyzmu umiłowałam sobie sztukę. Jako wieloletniej tancerce w zespole muzyki dawnej przyswajanie jej  - zwłaszcza w formie teatru  - sprawia mi niewyrażalną w słowach przyjemność. A stresy odreagowuję w swoim królestwie, czyli kuchni dzięki karmienie bliskich i siebie.

Mam wielki apetyt na życie. Nieustannie pracuję nad swoimi kompetencjami i językiem. Trudno mi jednak poskromić w sobie narcyzm, samochwalstwo i naturę prześmiewcy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here