Gdy po dokładnej analizie i przemyśleniu sytuacji pracodawca podejmie decyzję o zwolnieniu pracownika, ważne jest aby nie działał w pośpiechu i porządnie przygotował się do rozmowy. Pamiętać należy, iż sposób zwolnienia to silny komunikat wizerunkowy o firmie. Informacje o zwolnieniu trafiają także do reszty pracowników i wpływają znacząco na autorytet szefa czy właściciela. Atmosfera rozstania z pracownikiem to także częsta przyczyna procesów pracowniczych. Zdaniem specjalistów 15 minut rozmowy decyduje, czy zwalniany pracownik pozwie formę lub będzie próbował zbuntować pozostałych pracowników.

Praktyczne wskazówki

Na coraz popularniejszych szkoleniach dotyczących sposobu derekrutacji w firmie usłyszeć można następujące rady:

– pracownika najlepiej zwolnić w piątek aby wyrzucony mógł ochłonąć w weekend lub w poniedziałek (jeśli istnieje ryzyko, że w czasie wolnych dni przyjdzie mu do głowy jakiś szalony pomysł),

– nie zaleca się wręczania wypowiedzenia rano, ale w trakcie dnia pracy, bo wtedy pracownik nie będzie mógł udawać, że do biura wpadł tylko po to by poinformować o swojej chorobie, co uniemożliwi wręczenie wypowiedzenia,

– rozmowa o zwolnieniu nie powinna zaczynać się od żartów czy przyjacielskiej pogawędki. Komunikat powinien być uprzednio przygotowany, zwięzły i precyzyjny np. stanowisko jest likwidowane, umowa wygasa z takim a takim dniem, powód lub kilka powodów natury merytorycznej lub ekonomicznej,

– nie warto wchodzić w polemikę, tłumaczenia, jeżeli istnieje taka możliwość można zaproponować pomoc w poszukiwaniu pracy ale ostrożnie aby nie składać obietnic bez pokrycia.

Pamiętaj!

Rozmowa zwalniająca prowadzona w sposób zbyt twardy lub zbyt miękki, czyli w obydwu przypadkach nieprofesjonalny, wpływa na sposób poszukiwania pracy przez zwolnionego. Gdy składa się za dużo obietnic, obniża to motywację pracownika do szukania pracy, a gdy za bardzo się go dołuje, spada jego poczucie wartości. Pamiętajmy że, stres związany z utratą pracy psychologowie przyrównują do stresu związanego ze śmiercią bliskiej osoby dlatego przy załatwianiu tej nieprzyjemnej sprawy należy zachować się po prostu „po ludzku”. Nie warto robić sobie z byłego pracownika wroga – nigdy nie wiadomo w jakiej sytuacji życiowej jeszcze się z nim spotkamy.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here