Z myślą o rożnych rodzajach odbiorców. Aby zaprojektować kampanię dla social media, należy mieć dane na temat firmy, dla której się ją przygotowuje, rynku, produktu, konkurencji i na temat odbiorcy. Zająć się tym może jedynie specjalista, w oparciu o zebrane od nas dane i o swoją wiedzę, a także doświadczenie w tej materii. Możemy jedynie skupić się na wyjaśnieniu niektórych zagadnień, na które warto zwrócić uwagę, zanim udamy się do agencji reklamowej.
Social media to temat bardzo popularny, zwłaszcza w ostatnich miesiącach. W serwisach społecznościowych tkwi bardzo duży i nie do końca jeszcze zbadany potencjał marketingowy. Wykorzystuje się je do promocji ciekawych wydarzeń, czy produktów. Sposobem na promocję własnej strony w serwisie społecznościowym jest na przykład tworzenie ciekawych i kontrowersyjnych tematów. Należy jednak odpowiednio dobrać temat. Tak go skonstruować, aby powiązanie z naszą stroną było logiczne i nie wyglądało sztucznie. Mało eleganckim, ale skutecznym sposobem jest kupowanie głosów. Użytkownicy serwisu Digg.com otrzymują pół dolara, za każde trzy głosy oddane na trzy rożne znaleziska. Mowa tu o artykułach, zdjęciach, filmikach, prowadzących do naszej strony internetowej, a zamieszczonych na łamach Digg.com. Aby zwiększyć liczbę odwiedzin na naszej stronie, możemy również wymieniać się głosami w serwisach społecznościowych. Kolejną nieetyczną ciekawostką, której raczej nie powinno się promować, jest tworzenie kilkudziesięciu kont użytkownika i głosowanie na dodany przez siebie link. Mając przeglądarkę Torpark nieuczciwie chcący podnieść swoją popularność właściciel strony, maskuje adres IP. Korzystając z kafejki internetowej oddaje głosy z fikcyjnych kont, podnosząc popularność swojego znaleziska. Kontrowersje budzi także tworzenie niedużych, wzajemnie wspierających swoje znaleziska grup ludzi. Równie dobrze mogą oni być pracownikami jednej korporacji, która nakazała im pielęgnowanie linka. Digg.com wprowadziło bardzo rygorystyczną politykę antyspamową. Dzięki kilku prostym sztuczkom można łatwo doprowadzić do zbanowania przez moderatorów serwisu, na przykład strony internetowej konkurenta. Istnieje również szereg sposobów na ominięcie zabezpieczeń antyspamowych serwisów społecznościowych.
Poza działaniami bardziej przypominającymi spamming, trolling i brak zasad, jak widać z powyższych przykładów, mamy również dostęp do szeregu takich narzędzi, które pozwolą nam na zyskanie w serwisach społecznościowych popularności, w uczciwy sposób. Walczyć powinniśmy swoim produktem, ofertą gratisów, konkursami i promocjami konsumenckimi, dodawaniem linków do wartościowych i ciekawych materiałów. Przygotowując kampanię dla social media powinniśmy się skupić na dialogu z internautami i budowaniu relacji opartej na wzajemnym zaufaniu, a nie na podchodach i chwytach poniżej przysłowiowego pasa. Wymienione wyżej metody mogą zostać przedstawione przez nie do końca rzetelnego partnera, organizującego dla nas kampanię social media. Od wyboru agencji reklamowej czy specjalisty, zależeć będzie nasz późniejszy wizerunek, jaki wyrobimy sobie w sieci. Wiadomo nie od dziś, że jedna dobra opinia rodzi dwie kolejne. Jedna zła przyniesie dziesięć nastepnych. Mając za cel sukces kampanii social media stawiajmy więc na rzetelnych doradców i uczciwe metody.
Uważacie, że promocja firmy w portalach społecznościowych może w przyszłości całkowicie zastąpić, np. reklamy w telewizji? Czekam na Wasze opinie.