Prowadzenie książki kontroli warunkowana jest przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.). Znaczące zmiany w zakładaniu i prowadzeniu książki kontroli wprowadziła w życie ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 18, poz. 97). Ustawa ta 7 marca 2009 r. wprowadziła zmiany dotyczące utworzenia od 1 lipca 2011 r. Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz kontrolowania przez organy administracji publicznej działalności gospodarczej przedsiębiorców.

Książka kontroli – jak sama nazwa wskazuje – zawiera wpisy dokonywane przez organy kontroli administracji publicznej (np. ZUS czy PIP). Może mieć ona formę zbioru dokumentów, ale także być prowadzona w formie elektronicznej. W przypadku prowadzenia książki w formie elektronicznej przedsiębiorca ma obowiązek dokonywania w niej wpisów oraz aktualizacji danych. Dane zawarte w książce kontroli prowadzonej w formie elektronicznej muszą znajdować potwierdzenie w dokumentach przechowywanych przez przedsiębiorcę.

Książkę kontroli w postaci papierowej można zakupić w większych sklepach papierniczych, w księgarniach posiadających w swej ofercie druki akcydensowe czy nawet w sklepikach funkcjonujących w niektórych urzędach. Najczęściej występującą ofertą jest książka kontroli o formacie A5, której producentem jest firma „Michalczyk i Prokop”, będąca 16- kartkowym albumem.

W książce tej powinny być wpisywane także takie informacje, jak: uzasadnienie wszczęcia kontroli po okazaniu legitymacji służbowej, uzasadnienie braku zawiadomienia przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli, jak również uzasadnienie przedłużenia czasu trwania kontroli czy uzasadnienie czasu trwania przerwy w kontroli.

W przypadku kontroli w przedsiębiorstwie, jego właściciel (przedsiębiorca) jest zobowiązany niezwłocznie okazać osobie kontrolującej książkę kontroli, przy czym z tego obowiązku może zostać zwolniony, ale jedynie w sytuacji, gdy książka ta jest udostępniona w danym momencie innemu organowi kontroli.

Czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u danego przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać 12 dni roboczych u mikroprzedsiębiorców, 18 dni roboczych u małych przedsiębiorców, 24 dni roboczych – u średnich przedsiębiorców, natomiast u pozostałych – 48 dni roboczych. Warto wspomnieć, że przedłużenie czasu trwania kontroli jest możliwe tylko i wyłącznie z przyczyn niezależnych od organu kontroli i wymaga uzasadnienia na piśmie.

Dlaczego szukacie takich informacji? Czy okazały się pomocne?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułUpadłość firmy jednoosobowej – konsekwencje
Następny artykułMontaż drzwi – krok po kroku

Natasza Duraj – ukończyła studia na kierunku Ekonomia na Uniwersytecie Łódzkim, zostając w 1998 r. pracownikiem naukowo-badawczym tej uczelni. Specjalizuje się w finansach przedsiębiorstwa, analizie ekonomicznej, rachunkowości finansowej oraz zarządzaniu spółkami kapitałowymi. Współpracuje jako doradca finansowy przy realizacji projektów inwestycyjnych w spółkach akcyjnych sektora usług finansowych oraz jako konsultant strategii rozwojowych małych i średnich przedsiębiorstw.

Nasz specjalista o sobie:

Moje zamiłowania naukami ścisłymi są tylko jedną stroną mojej natury, której druga wiąże się z zamiłowaniami artystycznymi i muzyką klasyczną. Moją pasją jest taniec klasyczny, który traktuję jako cudowne okno umożliwiające mi spoglądanie w magiczny bajkowy świat baletu. Wolne chwile lubię spędzać z dobrą książką – gustuję szczególnie w literaturze francuskiej i rosyjskiej. Cenię sobie ogromnie kontakt z przyrodą, moją rodzinę i moich cudownych przyjaciół, którzy są mą podporą i codzienną radością.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here