Praca świadczona w formie zdalnej może przynieść właścicielowi firmy korzyści w postaci redukcji kosztów. Szacuje się, że zdalna praca pozwala na zmniejszenie kosztów czasem nawet do 30%. Praca zdalna, jam mówi definicja jest formą organizacji pracy, polegającej na świadczeniu jej poza siedzibą przedsiębiorstwa. Takie rozwiązanie eliminuje lub znacznie ogranicza koszty związane z prowadzeniem biura, co ogranicza koszty prowadzenia działalności. Jeśli pracownik nie jest zatrudniony na miejscu, pracodawca nie ma obowiązku przestrzegania przepisów dotyczących obowiązku dbałości o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy określony w art. 212 pkt 4 k.p. oraz obowiązków dotyczących obiektów budowlanych i pomieszczeń pracy, a także obowiązku zapewnienia odpowiednich urządzeń higienicznosanitarnych (art. 6717 k.p.).

Praca zdalna to pewne korzyści dla pracownika, na które decyduje się coraz więcej osób. Jest to korzystna forma zatrudnienia szczególnie dla osób niepełnosprawnych lub matek chcących połączyć pracę z życiem rodzinnym, gdyż wszelkie uprawnienia wynikające z umowy o pracę, zostają zachowane, ale miejsce pracy (np. wykonywanie obowiązków w domu) pozwala na opiekę nad dziećmi. Jest to też dobra alternatywa, gdy po urlopie macierzyńskim chcielibyśmy kontynuować współpracę z nasza księgową, a ona nie może zdecydować się na powrót do firmy, gdyż chce spędzać więcej czasu z dzieckiem. Być może ta alternatywa zaspokoi potrzeby obu stron. Niezaprzeczalną korzyścią dla pracownika są też elastyczne godziny pracy, możliwość dopasowania godzin pracy do naszego rytmu dnia i innych zobowiązań. Eliminuje też koszty finansowe i czasowe związane z dojazdem do pracy. Specjaliści zwracają uwagę na to, że wbrew pozorom wydajność pracowników zatrudnionych w formie zdalnej nie spada, a wręcz przeciwnie – rośnie, nawet do 40%. Może być to spowodowane ograniczeniem stresów, na które nieuchronnie jesteśmy narażeni w miejscu pracy.

Praca zdalna ma również swoje wady, których powinniśmy być świadomi. Pracodawca zatrudniający w tej formie ma mniejsze możliwości kontroli swoich pracowników. W dużym stopniu musimy polegać wtedy na samodyscyplinie naszej księgowej. Jeśli pracownik nie potrafi dobrze zorganizować sobie samodzielnie czasu pracy, nie będzie to dobre rozwiązanie dla żadnej strony. Ograniczone są też możliwości motywowania pracowników. Pracodawcy często narzekają też, że pracownik oderwany jest od życia codziennego firmy. Dla pracownika oznacza to także znaczne ograniczenie kontaktów międzyludzkich z innymi pracownikami, utrata więzi ze znajomymi z pracy, osłabia też relacje z pracodawcą.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSzkodniki drzew owocowych i ich zwalczanie
Następny artykułMetody wartościowania stanowisk pracy

Szczepan Spis – psycholog, trener umiejętności psychospołecznych, doradca zawodowy, doktorant UŚ, spec. ds. fizjoterapii, redaktor naczelny dwóch gazet, właściciel firmy szkoleniowej. Na co dzień ponadto zajmuje się tematyką PR, funduszy unijnych, badaniami naukowym z zakresu psychologii menadżerskiej, a obecnie szczególnie ekonomii społecznej. Z zamiłowania dziennikarz, autor wielu tekstów w różnych pismach, a także publikacji naukowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here