Fitness Ogólnorozwojowy plan treningowy - jak go ułożyć?

Ogólnorozwojowy plan treningowy – jak go ułożyć?

-

Jak każdy inny trening, należy go odpowiednio zaplanować. Ponieważ jest to trening w dużej mierze wykorzystujący ćwiczenia siłowe, należy przestrzegać ważnych zasad, które będą stanowiły dopełnienie, samego treningu. Mowa oczywiście o takich aspektach jak:

REGENERACJA

DIETA

SEN

Żadne to zaskoczenie, każda forma wysiłku fizycznego i treningu wymaga przestrzegania tych jakże istotnych elementów. Nie ma sensu rozpisywać się na temat regeneracji czy diety, szczegóły znajdziesz na pewno w niejednym poradniku odnośnie treningu siłowego. Warto prześledzić warianty, jakie oferuje trening ACT (AEROBIC CIRCUIT TRAINING). Tak więc idea treningu ogólnorozwojowego polega na zastosowania tzw. obwodów, do których zalicza się pojedyncze „stacje”. Stacje oznaczają tu po prostu ćwiczenia, które ułożone po sobie tworzą cały jeden obwód. W zależności od tego, jaki jest konkretnie cel treningu, który chcemy skomponować, mamy do wyboru 3 możliwości:

– wariant siłowy

– wariant wytrzymałościowo-siłowy

– wariant wytrzymałościowy.

ZASADY WARIANTU SIŁOWEGO:

– trenujemy 3–4 razy w tygodniu, co drugi dzień,

– przed treningiem obowiązkowa rozgrzewka (bieg, stretching), ok. 10 minut,

– czas trwania treningu: 20–45 min. (zależy od ilości obwodów),

– liczba powtórzeń: 12–15 powtórzeń na każdej stacji,

– progresja: zaczynamy zwykle od 1–2 obwodów, a dochodzimy do 4 obwodów w czasie jednego treningu.

ZASADY WARIANTU WYTRZYMAŁOŚCIOWO–SIŁOWEGO:

– trenujemy 3 razy w tygodniu,

– przed treningiem obowiązkowa rozgrzewka (bieg, stretching),

– czas trwania treningu: 15–40 min.,

– na każdej stacji ćwiczymy non stop przez 30 sekund, 90 s. odpoczynku po każdej wykonanej stacji, 3–5 min odpoczynku po każdym obwodzie,

– zaczynamy od 2 obwodów, dochodzimy do 4–5 obwodów w czasie jednego treningu.

ZASADY WARIANTU WYTRZYMAŁOŚCIOWEGO

– trenujemy 2–3 razy w tygodniu,

– przed treningiem obowiązkowa rozgrzewka (bieg, stretching)

– czas trwania treningu: 15–30 min.,

– na każdej stacji ćwiczymy non stop przez 30 sekund, 5 s. to czas na przejście do następnej stacji, 3 min. odpoczynku po każdym obwodzie

– zaczynamy od 2 obwodów, dochodzimy do 4–5 obwodów w czasie jednego treningu.

Dodalibyście coś do powyższych wskazówek? Dajcie znać!

Emilia Klima

Emilia Klima - absolwentka socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, pasjonatka sportu i pisania nie tylko o sporcie. Od 2008 roku współpracuje z działem sport-rozrywka serwisu gazeta.pl, w międzyczasie pisywała do innych portali internetowych zajmujących się tematyką sportową. Miłośniczka pływania i jazdy na rowerze.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Jako posiadaczka (do niedawna) rodzeństwa płci męskiej wyłącznie, nie miałam innego wyjścia jak śledzić wydarzenia sportowe, odkąd tylko byłam we właściwym wieku do zrozumienia tego, co się dzieje w telewizorze. Myślę, że nie będzie wiele przesady w stwierdzeniu, że bardziej niż na wieczorynce wychowałam się na wieczorach z Ligą Mistrzów. Gdzieś w międzyczasie moje zainteresowanie futbolem osłabło najpierw na rzecz siatkówki, a później Formuły 1, nadal jednak sport stanowi ważny element mojego życia.

Nie inaczej jest z jego czynnym uprawianiem. Staram się, by aktywność fizyczna była dla mnie przede wszystkim źródłem przyjemności, dlatego trzymam się z dala od tych sportów, których zwyczajnie nie lubię. Gustuje szczególnie w pływaniu, dyscyplinie pozwalającej rozwijać równomiernie niemal wszystkie partie mięśniowe, przy okazji spalić sporo kalorii z wysiłkiem odczuwalnym dopiero po wyjściu z wody. Przy sprzyjającej pogodzie nie wzgardzę rowerem lub rolkami, lubię się również od czasu do czasu porządnie rozciągnąć. (W czasach swojej największej elastyczności potrafiłam nawet zrobić szpagat, ha!).

Co robię kiedy nie oglądam sportu lub go nie uprawiam? Piszę. To czym, się zajmuję pozwala mnie zatem na połączenie dwóch największych pasji. Kiedy nie oddaję się żadnej z nich, w wolnym czasie oglądam amerykańskie seriale lub europejskie filmy, a kiedy wyłączą mi prąd, czytam książki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WARTO PRZECZYTAĆ

Czkawka u noworodka – co robić?

Czkawka często zdarza się u noworodków. Rodzice zazwyczaj panikują, boją się o zdrowie swojego dziecka. Przeczytaj o tym, jak sobie poradzić z czkawką i ulżyć dziecku.

„Tajemniczy klient” – kto to, jak nim zostać?

Mystery shopper, secret client, tajemniczy klient to tylko kilka spośród bogatego wyboru nazw służących określeniu metody badawczej z obszaru marketingu, której celem jest ocena jakości świadczonych usług. Specyfika tego badania opiera się na założeniu, że kontrolowany podmiot nie jest świadomy, że właśnie zostaje poddany ocenie. Tego typu audyt odbywa się pod pozorem standardowej wizyty klienta w restauracji, sklepie, hotelu czy na stacji benzynowej.

Zobacz też

Kto oferuje produkty strukturyzowane?

Coraz częściej w Internecie widzimy reklamy różnego rodzaju produktów strukturyzowanych. Dziś analizujemy, gdzie można założyć tego typu produkt. Produkty strukturyzowane w bankach

Jak znaleźć dobrą firmę rekrutacyjną w Krakowie?

Już nie tyle z roku na rok, co z miesiąca na miesiąc rośnie popyt na profesjonalne usługi rekrutacyjne. Pandemia...

Kto może prowadzić szkolenia BHP?

Prowadząc firmę, jednym z obowiązków przedsiębiorcy, który dodatkowo zatrudnia pracowników, jest przeprowadzenie szkoleń z zakresu BHP. Kto może się...

Może Cię zainteresuje: