Filtry żelowe występują w różnych kolorach i montuje się je tuż przed palnikiem lampy błyskowej. Nikon wyposażył swoje SB-900 w kilka kolorowych filtrów, w przypadku Canona z kolei będziemy musieli zakupić je osobno.
Filtry żelowe zmieniają temperaturę barwową danej sceny. Dzięki nim można zneutralizować temperaturę barwową pomieszczenia oświetlonego świetlówkami lub zwykłymi żarówkami. Fotografując pomieszczenia oświetlone zwykłymi żarówkami, powinniśmy założyć żółty filtr żelowy. Jeśli będzie fotografować członków zarządu dużej korporacji w sali konferencyjnej, najpewniej oświetlonej świetlówkami, wówczas koniecznie będzie skorzystanie z filtra zielonego, aby wyrównać temperaturę barwową.
Filtry żelowe można wykorzystać także w znacznie bardziej kreatywny sposób, bawiąc się w tzw. żelowanie. Cała zabawa polega na rozstawieniu lamp na planie zdjęciowym tak, aby każda oświetlała inny element sceny. Na każdą lampę zakładamy filtr innego koloru i do dzieła. Efekt kolorystyczny na otrzymanym zdjęciu może być naprawdę niesamowity, dlatego warto eksperymentować z filtrami żelowymi.
Korzystaliście kiedyś z filtrów żelowych? Jak efekty? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.