Portretując całą sylwetkę lub w ujęciu do pasa starajmy się aby głowa modela była odwrócona w przeciwną stronę niż reszta ciała. Pozycja, w której model siedzifrontalnie do portretującego i patrzy się na wprost, sprawia wrażenie sztywnej i mało wdzięcznej. Możemy posadzić modela w ten sposób, że tors skierowany będzie przodem, a głowa lekko odwrócona w bok lub na odwrót. Tułów może być oparty, lekko pochylony albo wyprostowany – najlepiej jeśli osoba wykonująca portret wykona kilka szybkich szkiców i sama oceni w jakiej pozycji model wgląda najlepiej.
Przy portretowaniu głowy, musimy zdecydować w jakim ujęciu będziewykonany portret: en face, en trois quarts czy z profilu.
Rysunek
Ważne jest zachowanie odpowiedniej odległość między portretującym amodelem.Jeśli malujemy postać w ujęciu do pasa to artysta powinien znajdować się w odległości około dwóch, trzech metrów od osoby portretowanej, jeśli portretowana jestcała sylwetka to odległość powinna wynosić mniej więcej cztery metry, przy malowaniu samej głowy odległość ta wynosi ok. półtora metra.
W portretach starajmy się unikać silnych skrótów perspektywicznych (takim skrótom podlegają np. uda modela, jeśli usadzimy go przodem) ponieważ ciężko jest w sposób ciekawy pokazać takie skrócenie wymiarów na obrazie.
Pozowaliście kiedyś do portretu? Komu i jak Wam poszło? Dajcie znać 🙂