Bez perspektywy liniowej, zdjęcia są płaskie i, co nieco, nudne. Wykorzystajmy różne ułożenia aparatu, które nadadzą naszym zdjęciom trójwymiarowości. Prosta droga, sfotografowana z żabiej perspektywy, a więc z aparatu praktycznie położonego na ziemi, sprawia, że w gruncie rzeczy prosta droga ciągnie się aż do nieskończoności, wzmacniając efekt oddalenia. Jeśli dodatkowo podkreślimy perspektywę liniową, za pomocą białych linii na jezdni, jeszcze pogłębimy ten efekt. Zamiast linii możemy także skorzystać z przydrożnych drzew lub innych elementów kadru, które podkreślą perspektywę.
Dobrze jest, przy tego typu zdjęciach, skorzystać z obiektywu szerokokątnego. Obiektyw taki, zwiększa odległość pomiędzy pierwszym a drugim planem, dodatkowo wzmacniając wrażenie dystansu pomiędzy obiektami znajdującymi się w różnej odległości od obiektywu. Teleobiektywy inaczej, spłaszczają perspektywę, optycznie zmniejszając odległość pomiędzy obiektami. To właśnie ta przestrzeń, wrażenie głębi, ożywia fotografię poprzez uwypuklenie perspektywy. Obiektywy szerokokątne nie spisują się jednak dobrze, jeśli stoimy daleko od fotografowanego obiektu. Jeśli nie podejdziemy dostatecznie blisko, pierwszy i drugi plan zaczną się oddalać w stronę tła, pomniejszając tym samym wrażenie głębi.
sxc.hu
Komponując kadr warto się przez chwilę zastanowić, która orientacja, horyzontalna czy wertykalna, bardziej podkreśli perspektywę. Zdarza się bowiem tak, że płaskie zdjęcie w kadrze poziomym, nabiera głębi jeśli ustawimy aparat do pionu.
Wrażenie głębi w fotografii podkreśla także obramowanie kadru, a więc umieszczenie w kadrze elementu, który będzie pełnił funkcję ramy dla wszystkiego, co znajdzie się w środku zdjęcia. Jeśli dodatkowo, w środku tego kadru, uda nam się zmieścić jeszcze dwa plany perspektywiczne, otrzymamy bardzo dobre pod względem kompozycyjnym zdjęcie.
W jakiej fotografii się specjalizujecie? Jakie obiekty najbardziej lubicie fotografować?