1. Przy rejestracji w różnych serwisach warto podać tzw. „mocne hasło”, które będzie składać się przynajmniej z 8 znaków i nie koniecznie będzie bezpośrednio związane z użytkownikiem. Najlepiej żeby nie były to same litery, ale ich kombinacja z liczbami. Co więcej, nie warto w każdym serwisie używać jednego i tego samego hasła. Lepiej mieć ich kilka, w zapasie na wszelki wypadek. Często zdarza się tak, że użytkownik jako hasło podaje albo swój login z maila, własne imię lub imię i datę urodzenia by łatwiej je zapamiętać. W rezultacie takie hasło jest najłatwiej złamać. „Mocne hasło” rozwiązuje ten problem i jest na pewno dużo trudniejsze do rozszyfrowania.
2. Przed logowaniem się do ważnych serwisów, np. bankowych czy aukcyjnych, warto sprawdzić wiarygodność witryny, w której się logujemy. W Firefoxie można to zrobić w pasku adresu strony, gdzie powinna pojawić się kłódka lub zielone pole. Istnieją również tak zwane serwisy web of trust, gdzie można sprawdzić i przeczytać opinie o danej stronie (np. http://www.mywot.com/pl/) W ten sposób możemy zyskać pewność, że wszelkie wysyłane informacje za pośrednictwem interesującego nas serwisu będą szyfrowane.
3. Jeśli już uda nam się zalogować do danego serwisu i z niego skorzystać, to należy pamiętać, żeby zawsze się wylogować, zwłaszcza w miejscach publicznych np. kafejkach internetowych. Dla bezpieczeństwa warto też od czasu do czasu usuwać historię przeglądanych stron internetowych (zob. Jak usunąć historię przeglądanych stron?), tak by nie pozostawiać po sobie zbyt wiele śladów.
4. Kolejnym ważnym krokiem jest dbanie o oprogramowanie, z którego się korzysta. Przede wszystkim chodzi o system operacyjny, który powinien być oryginalny i najlepiej z włączonymi automatycznymi aktualizacjami. Warto też ciągle aktualizować swoją przeglądarkę internetową. Gdyż czasami okazuje się, że przeglądarki zawierają pewne luki, które mogą posłużyć się komuś do wykradnięcia danych osobowych. Zazwyczaj, gdy pojawia się nowa wersja przeglądarki, to starsza informuje od razu o możliwości aktualizacji, którą warto przeprowadzić.
5. Należy pamiętać o instalacji programu antywirusowego z aktualną bazą wirusów. Bez tego nie ma nawet co liczyć na to, że nasze dane będą bezpieczne. Ważne jest także, żeby włączyć w Windows – Zaporę systemową (Firewall), która stanowi pewnego rodzaju izolator pomiędzy siecią a komputerem, blokując dostęp spyware i innemu złośliwemu oprogramowaniu do komputera.
6. Nie należy podawać nikomu swoich prywatnych danych, takich jak numer dowodu osobistego, paszportu, hasła do kont itd. Rzadko kiedy poważne firmy proszą o podanie takich danych przez Internet. Warto też uważać na otrzymywane e-maile od nieznanych adresatów. Niektóre należy po prostu zignorować, a już na pewno nie odpisywać na nie, gdy proszą o podanie jakiś danych. Nawet gdy mail wygląda jak wysłany z siedziby banku czy serwisu z którego korzystamy, to lepiej dmuchać na zimne i najpierw zadzwonić do takiej instytucji, upewniając się czy rzeczywiście wysyła ona maile o takiej treści do swoich klientów.
7. Na koniec warto przypilnować własne dzieci i innych członków rodziny, by w trakcie korzystania ze wspólnego komputera nie przyczyniły się przypadkiem do ujawnienia danych osobowych właściciela. Warto wytłumaczyć im jak należy korzystać z Internetu i pozakładać w Windows osobne konta użytkownika, zwłaszcza dla siebie, zabezpieczone hasłem, tak by nikt nie mógł z nich korzystać poza właścicielem.
Jak bardzo chronisz swoje dane? Ile informacji o sobie udostępniasz w sieci?