Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy ustala wysokość dywidendy, przypadającą na jedną akcję, dzień ustalenia prawa do wypłaty dywidendy oraz dzień, w którym dywidenda zostanie wypłacona. Aby uzyskać prawo do dywidendy, należy posiadać akcje danej spółki w dniu ustalenia prawa do dywidendy. Aby to uczynić, musimy nabyć akcje na giełdzie najpóźniej tego dnia, którego termin rozliczenia transakcji na giełdzie wypadnie w dniu ustalenia prawa. Na giełdzie bowiem transakcje rozliczane są przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych zgodnie z zasadą D+3, a więc muszą upłynąć 3 sesje giełdowe, aby transakcja została rozliczona w KDPW.

Już kolejnego dnia możemy te akcje sprzedać, ponieważ nasza sprzedaż zostanie rozliczona dzień po ustaleniu prawa do dywidendy. W tym przypadku również otrzymamy dywidendę, której wypłata nastąpi dopiero w dniu wypłaty, ustalonym również przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy spółki.

Warto wiedzieć również, że nabywając akcje tylko w celu zdobycia dywidendy i sprzedania ich następnego dnia, możemy na tej transakcji nie zarobić. Dzieje się tak, ponieważ na pierwszej sesji, rozliczanej przez KDPW już po dniu ustalenia prawa do dywidendy, kurs zostaje pomniejszony o wartość wypłacanej dywidendy, przypadającą na jedną akcję. Kurs więc zostaje podawany „bez dywidendy”.

Należy pamiętać również, że wartość dywidendy wypłaconej na nasz rachunek inwestycyjny, zostanie pomniejszona o należny podatek w wysokości 19% wypłacanej dywidendy.

Wypłata dywidendy nastąpi zatem w dniu jej wypłaty, wcześniej ustalonym, i zostanie automatycznie pobrana zaliczka na podatek od zysków kapitałowych. Nie musimy podejmować żadnych dodatkowych kroków, aby ją otrzymać, a także sami nie musimy opłacić podatku, jak ma to miejsce choćby w przypadku zysków z całorocznych inwestycji na rynku akcji.

Czy informacje zawarte w powyższym tekście okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMnemotechniki – rzymski pokój
Następny artykułMnemotechniki – akronimy

Marcin Łabuś – absolwent zarządzania specjalizujący się w zastosowaniu narzędzi promotion-mix w działalności polskiego sektora telekomunikacyjnego oraz bankowego. Doświadczenie zdobywał przez rozwijanie swoich zainteresowań. Praca to dla niego pasja. Twórca i właściciel portalu telekomunikacyjnego „Simplik.pl”.


Nasz specjalista pisze o sobie:

W 2011 roku ukończyłem studia magisterskie na Wydziale Zarządzania Politechniki Rzeszowskiej. Specjalizuję się w zastosowaniu narzędzi marketingu w usługach telekomunikacyjnych i bankowych. Zastosowanie elementów marketingu-mix stało się moją pasją podczas studiów, zaś szeroką wiedzę z zakresu bankowości i telekomunikacji mobilnej zdobyłem realizując swoje zainteresowania.

Interesuję się również tematyką inwestycji giełdowych oraz psychologią graczy giełdowych. Silne emocje na giełdzie sprawiają, że nawet najlepsze strategie inwestycyjne nie dają oczekiwanych rezultatów. Psychika graczy jest więc przeszkodą w racjonalnym podejmowaniu decyzji.

Wolny czas spędzam podróżując i odkrywając nowe ciekawe miejsca. Uwielbiam wycieczki rowerowe i spacery po górach.

Zainteresowanych tematyką telekomunikacji zapraszam do współpracy przy tworzeniu alternatywnego portalu – Simplik.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here