Elementem tego systemu zachęt są dofinansowania do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych. Jak należy ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych? Przedstawiamy kluczowe kwestie.

Podstawą prawną w zakresie wynagradzania niepełnosprawnych pracowników jest ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z dnia 9 października 1997 r.).

Korzyści jakie pracodawca może uzyskać poprzez zatrudniane osób niepełnosprawnych to: dofinansowania do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych, składek na ubezpieczenie społeczne, zwrot 60% wynagrodzenia oraz obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne nowo zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych, zwrot kosztów zatrudniania asystenta niepełnosprawnego pracownika, zwrot kosztów przystosowania stanowiska pracy, zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy.

Sposób ubiegania się o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych:

1. Rejestracja w Biurze Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Warszawie. Dokonuje się jej osobiście lub poprzez przesłanie odpowiednich dokumentów pocztą.

2. Wniosek o wypłatę dofinansowania do PFRON, który można dostarczyć w formie pisemnej lub przesłać drogą elektroniczną, poprzez stronę internetową Systemu Obsługi Dofinansowań i Refundacji (www.pfron.org.pl).

Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć informacje dotyczące niepełnosprawnych pracowników, ich wynagrodzeń, stopnia i rodzaju niepełnosprawności oraz informacje na temat zwiększenia kosztów zatrudnienia w wyniku zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Dofinansowanie jest przyznawane pracodawcy na rachunek bankowy co miesiąc, w terminie 7 dni od dnia dostarczenia wniosku do Funduszu. Pracodawca otrzymuje także informację o sposobie ustalenia prawa do dofinansowania.

Pracodawca jest zobowiązany do rozliczenia miesięcznego dofinansowania za okres roczny w terminie do 15 lutego roku następnego.

Ponadto jeżeli pracodawca zatrudni osobę niepełnosprawną, która była zarejestrowana jako bezrobotna lub poszukująca pracy przez okres przynajmniej 12 miesięcy to możliwe jest uzyskanie przez niego zwrotu 60 % wynagrodzenia tej osoby (przed potrąceniem podatku dochodowego) oraz obowiązkowych składek na ubezpieczenie społeczne od tego wynagrodzenia. Zwrot tych kosztów będzie obowiązywał przez okres jednego roku zatrudniania tej osoby.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here