Proces analizy naszych potrzeb możemy rozpocząć od sprawdzenia bilingu. Jeżeli takiego nie mamy spróbujmy oszacować, ile minut potrzebujemy średnio w miesiącu, jak dużo wykorzystujemy wiadomości w kontakcie ze znajomymi. Ważnym kryterium wyboru odpowiedniej oferty będzie również podział otrzymanych wyników na poszczególne sieci. A więc określmy, do jakich sieci najczęściej dzwonimy i wysyłamy SMS-y. Połączenia i wiadomości wewnątrzsieciowe z reguły są tańsze.
Gdy mamy stworzoną listę naszych połączeń, z uwzględnieniem danych operatorów sprawdźmy, ile zapłacimy u poszczególnych. Kierować można się zasadą, że przy skorzystaniu z usług, obniżających koszty wewnątrzsieciowe, najtaniej powinno nam wyjść tam, gdzie najczęściej dzwonimy.
Jeśli mamy już wybranego operatora, podejmijmy decyzję, czy potrzebujemy taniego telefonu i wówczas wybierzmy abonament, czy wolimy ofertę na kartę, bez zobowiązań. Następnym krokiem będzie wybór taryfy.
W przypadku oferty abonamentowej kierujmy się raczej ilością minut, jakie potrzebujemy, a nie ceną wymarzonego aparatu telefonicznego. Operatorowi zawsze będzie zależało, abyś płacił jak najwięcej, stąd otrzymasz propozycje wyższych planów taryfowych. Dobierz do abonamentu również odpowiednie usługi obniżają koszty wewnątrz sieci. Jeśli potrzebujesz dużo SMS-ów dokup odpowiedni pakiet.
W przypadku oferty na kartę, wybór taryfy, nie powinien być trudny, ponieważ zazwyczaj operator nie daje nam dużego wyboru. Musimy podjąć decyzję, która opcja dodatkowa będzie dla nas korzystna. Możemy wybrać na przykład pomiędzy taryfą z tańszymi minutami w sieci, ale za to z nieco droższymi poza sieć lub z płaską stawkę do wszystkich sieci. Dobierzmy również dodatkowe promocje, jak pakiety minut w ramach sieci czy duże pakiety wiadomości tekstowych. Jeżeli chcemy kontaktować się głównie z jedną osobę, warto wybrać promocję, umożliwiającą niemal nieograniczony kontakt wybranym numerem w ramach miesięcznego ryczałtu lub kwoty zasilenia.
Gdy nasza taryfa będzie już niemal dopasowana, zdecydujmy, czy potrzebujemy transferu danych w telefonie. Jeśli tak sprawdźmy, ile potrzebujemy i dokupmy dodatkowy pakiet. Jego brak w przypadku częstego korzystania z tego typu usług sprawi, że nasze miesięczne koszty mogą znacząco się zwiększyć.
Co pewien okres czasu warto sprawdzić aktualne oferty operatorów, gdyż zmiany następują bardzo często. Nowe promocje, z których ewentualnie skorzystamy w przyszłości, również mogą obniżyć nam koszty już wyliczone wcześniej.