Zawierając umowę telekomunikacyjną w salonach sprzedaży od umowy nie możemy odstąpić, bowiem potrzebę zakupu w rozumieniu prawa odczuliśmy jeszcze przed wejściem do niego. Zawierając umowę w takim miejscu klient dodatkowo ma czas na podjęcie decyzji o zawarciu umowy bądź też o odrzuceniu zaprezentowanej oferty. Poza punktem operatora możliwości do przemyśleń klient zazwyczaj nie ma, ponieważ to operator rozpoczyna kontakt handlowy.
Z uwagi na element zaskoczenia, stosowany przy podpisywaniu umowy „poza lokalem”, klient posiada ograniczoną zdolność do analizy proponowanej oferty, jak i do samej oceny wiarygodności drugiej strony umowy. W związku z powyższym klient podpisujący umowę „poza lokalem” posiada prawo odstąpienia od niej.
Klient może odstąpić od umowy, zawartej poza lokalem operatora, w terminie 10 dni od powzięcia informacji na temat posiadania takiej możliwości, jednak nie później niż 3 miesiące od chwili podpisania umowy. W niektórych umowach można ponadto znaleźć zapisy mówiące o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu miesiąca od jej podpisania. Warto zatem sprawdzić zapisy posiadanej umowy oraz sprawdzić, czy zapis taki widnieje w naszej umowie w sytuacji zawierania umowy np. drogą korespondencyjną, w obecności kuriera. Taką formę podpisywania umowy stosują niemal wszyscy operatorzy, informacje na temat możliwości odstąpienia od umowy powinny znaleźć się w zapisach nam przedstawionych.
Chcąc odstąpić od umowy, musimy zatem się pospieszyć. Nie można czekać z decyzją o odstąpieniu do ostatniej chwili. Najlepiej stosowne oświadczenie woli złożyć osobiście w punkcie obsługi operatora lub wysłać listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W przypadku osobistego doręczenia dokumentu do operatora należy zabrać dla siebie potwierdzenie złożenia odstąpienia. Potwierdzenie odbioru naszego oświadczenia służy jako dowód, w przypadku gdyby operator nie chciał przyjąć naszego odstąpienia lub też w sytuacji, gdy operator twierdziłby, że otrzymał takie oświadczenie za późno.
Uwaga!
W przypadku skutecznego odstąpienia uważa się, że umowa nie została zawarta. Zaś operator nie może wysuwać wobec klienta żadnych roszczeń. Abonent natomiast zobowiązuje się oddać otrzymany sprzęt telekomunikacyjny: telefon, modem lub komputer przenośny, w zależności od przedmiotu umowy, w stanie nienaruszonym, poza naturalnym zużyciem sprzętu podczas użytkowania.