Jako że hamowanie jest zamianą energii kinetycznej w ciepło, klocek hamulcowy potrafi rozgrzać się do temperatury nawet 1000 st. C. Jeżeli będzie źle dobrany lub kiepskiej jakości, jest wielce prawdopodobne, że nie będzie w stanie zatrzymać naszego auta, gdy tego zapragniemy.

Klocki hamulcowe dociskane są do tarcz przez wysuwający się pod wpływem ciśnienia płynu hamulcowego tłok. W momencie zetknięcia się klocków z tarczami następuje zmiana energii kinetycznej w ciepło, a samochód zwalnia. Im mocniej dociskamy pedał hamulca, tym mocniej dociskany jest klocek do tarczy i siła hamowania jest większa.

Właściwy klocek powinien mieć odpowiednio dobraną do masy pojazdu wytrzymałość mechaniczną i termiczną. Jeżeli tak nie będzie, pod wpływem wysokiej temperatury może ulec on zeszkleniu lub pokruszyć się w kawałki. Prawidłowo dobrany klocek charakteryzuje się jednakowym współczynnikiem tarcia przez cały okres użytkowania, niezależnie od jego zużycia.

Od współczynnika tarcia zależy sprawne działanie układów ABS czy ESP. Inżynierowie projektując przykładowo układ ESP przeprowadzają masę testów, zanim opracują finalny program obsługujący ten układ. Jeżeli samemu zadecydujemy o użyciu innego rodzaju klocków z innym współczynnikiem tarcia, może okazać się, że system ESP praktycznie nie działa.

Dobrze dobrane klocki dobrego producenta wystarczają na dość długi okres czasu. Jednak kiedyś będzie trzeba je wymienić. Większość producentów stosuje przynajmniej jeden z rodzajów czujników zużycia. Jest to prosty czujnik mechaniczny w postaci cienkiej blaszki przymocowanej do korpusu klocka, która w momencie zużycia klocka ociera tarczę hamulcową, powodując piskliwy dźwięk informujący o konieczności wymiany.

Innym rozwiązaniem są klocki hamulcowe wyposażone w czujnik zużycia przekazujący sygnał o konieczności wymiany do odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej.

Nie jest zalecane stosowanie klocków o znacznie zwiększonym w stosunku do seryjnych współczynniku tarcia. Może to powodować utrudnione dozowanie siły hamowania i problemy z wyczuciem momentu blokowania kół.

Popularne klocki sportowe często stosowane przez adeptów tuningu bardzo często wymagają wstępnego rozgrzania, w związku z czym nie nadają się do codziennego użytku. Na torze wyścigowym lub rajdzie jest czas na to, aby przed startem odpowiednio rozgrzać hamulce, w ruchu ulicznym możemy nie mieć na to czasu.

Wymiana klocków powinna być połączona z analizą stanu tarcz i ich ewentualną wymianą, z odpowietrzaniem układu hamulcowego i ewentualną zmianą płynu.

Aby mieć pewność prawidłowego wykonania tego zabiegu warto zlecić jego wykonanie wykwalifikowanemu serwisowi. Zwłaszcza, że coraz częściej procedura wymiany klocków wymaga podłączenia się ze specjalistycznym sprzętem diagnostycznym.

Jaki samochód macie? Jesteście z niego zadowoleni? Czy często wymaga napraw?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak sprawdzić poduszki powietrzne?
Następny artykułJak prowadzić auto z automatyczną skrzynią biegów?

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here