Najczęściej wykonujemy ją, manewrując blisko innych pojazdów, więc każda pomyłka może kosztować nas wizytę u blacharza.

Do poprawnego wykonania koperty potrzebne jest miejsce minimum na półtorej długości naszego samochodu (ideałem byłyby dwie długości).

Zanim zabierzemy się do wykonania manewru, musimy upewnić się, że nie będziemy stanowili przeszkody dla innych użytkowników ruchu.

Należy także zwrócić uwagę, czy wybrane przez nas miejsce nie znajduje się np. na wyjeździe z czyjejś posesji, czy parkowanie na nim jest dozwolone. Gdy już upewnimy się, że miejsce jest odpowiednie, a my nie zablokujemy przejazdu innym pojazdom, możemy przystąpić do wykonania manewru:
– Powoli podjeżdżamy do przodu, cały czas kontrolując sytuację w lusterkach wstecznych,
– Włączamy lewy kierunkowskaz – jest to bardzo istotna informacja dla samochodu jadącego za nami; bez niej mógłby podjechać na tyle blisko nas, że uniemożliwiłby nam wykonanie parkowania),
– Ustawmy się możliwie blisko samochodu /obiektu, za którym chcemy zaparkować i mocno kręćmy kierownicą w lewo,
– Gdy już schowamy tył samochodu (jak najgłębiej), przyszedł czas na odkręcenie kierownicy,
– Uważając na przód naszego auta kontrolujemy dystans do pojazdu zaparkowanego za nami.

Manewr jest zakończony wówczas, gdy stoimy równolegle, możliwie jak najbliżej krawężnika. Ważnym jest, aby zostawić sobie zapas miejsca przed maską na swobodny wyjazd.

Przy wykonaniu tego manewru dużą rolę odgrywa prędkość. Musi ona być dostosowana do prędkości, z jaką kręcimy kierownicą. Nie spieszmy się zbytnio, ale też nie wykonujmy zbyt wolno manewru.

Nie wykonujmy gwałtownych ruchów. Bądź skoncentrowany. Patrz w lusterka.

Gdy nie jesteś pewien swoich umiejętności, znajdź spokojne miejsce o słabym natężeniu ruchu, gdzie nikomu nie będziesz przeszkadzał i poćwicz. Bardzo wiele zależy od takich ćwiczeń. Rzadko wychodzimy po kursie na prawo jazdy pewni umiejętności parkowania, a samochody na drodze to zupełnie co innego niż plastikowe słupki na kursie.

W momencie, w którym opanujesz do perfekcji wykonanie koperty żaden inny manewr nie powinien sprawiać Ci więcej kłopotu.
Powodzenia!

Próbowaliście parkować na kopertę? Z czym mieliście największe problemy?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak hamować na śliskiej nawierzchni?
Następny artykułJak parkować tyłem?

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here