Patrząc na różnicę w cenach paliw, która to potrafi być bardzo niewielka musimy odpowiedzieć sobie na bardzo ważne pytanie. Ile kilometrów zamierzamy przejeżdżać rocznie?
Auta z silnikiem diesla są sporo droższe od tych z silnikami benzynowymi, a jednak mimo wszystko sprzedaż diesli rośnie z roku na rok. Z wielu wyliczeń prowadzonych przez różne poważne redakcje czasopism motoryzacyjnych wynika, że różnica w cenie aut z dieslem lub benzyną jest na tyle duża, że posiadając diesla zaczynamy „zarabiać” po około 3-4 latach i to tylko wtedy, gdy rocznie robimy 30 do 40 tys km rocznie. Wychodzi na to, że musimy naszym autem przejechać około 120 tys km, aby większy wydatek przy zakupie nam się zwrócił.
Przeprowadzając te obliczenia musimy uwzględnić też fakt, że w przypadku pogwarancyjnej naprawy silnika diesla czekają nas znacznie większe koszty, niż w przypadku benzyniaka. Współczesne silniki wysokoprężne są niezwykle skomplikowane, sporo w nich elementów, które wogóle nie występują w silnikach benzynowych, a są bardzo drogie w zakupie. Awarie pompy wtryskowej, wtryskiwaczy, turbosprężarki czy zaworu recyrkulacji spalin (EGR) są znacznie częstsze w silnikach diesla. Wpływa to niekorzystnie na ogólny rozrachunek opłacalności zakupu pojazdu napędzanego dieslem.
Również ze względu na wyższą wartość rynkową aut z silnikiem diesla wyższe też będą koszty ubezpieczenia. Aby wykupić polisę dla diesla musimy przygotować się na wydatek o około 300-400 zł większy niż na auto benzynowe z tego samego rocznika i o takim samym wyposażeniu.
Argumentem przemawiającym za zakupem auta z silnikiem diesla jest ich moc. W przypadku nowoczesnych diesli jest z reguły większa niż w przypadku porównywalnej pojemności silniku benzynowym.
Osobiście jestem przeciwnikiem zakupu używanego auta z silnikiem diesla. O ile kupując nowe auto przez początkowy okres jesteśmy chronieni przez dodatkowymi wydatkami dzięki gwarancji, to kupując używanego diesla możemy stanąć przed faktem, że do droższego w zakupie auta, już na wstępie będziemy musieli dołożyć znaczną sumę pieniędzy na niezbędne naprawy.
Aby zakup auta z silnikiem diesla był ekonomicznie uzasadniony należy założyć, że rocznie robimy przebiegi w okolicach 40 tys km. Przy zakładanych przebiegach rzędu 15-20 tys km lepiej jest kupić samochód z silnikiem benzynowym.
A Wy do której opcji się skłaniacie? Dlaczego?