Między jednym okresem a drugim musimy zadbać o odpowiednie przechowywanie nie używanego w danym momencie kompletu. Aby opony służyły nam jak najdłużej muszą być spełnione pewne warunki ich przechowywania.

Jest kilka istotnych zasad przechowywania opon wspólnych, niezależnie od tego czy przechowywujemy same opony czy w komplecie na felgach.

Uwaga!

Musimy pamiętać o tym, aby pomieszczenie w którym trzymamy koła było suche, chłodne i ciemne. Temperatura w pomieszczeniu nie powinna przekraczać temperatury pokojowej. W ogrzewanym pomieszczeniu układamy koła jak najdalej od źródła ciepła. Dobrze jest, gdy pomieszczenie ma zapewniona porządną wentylację. Należy unikać przechowywania opon w pobliżu środków smarnych; olejów, smarów, paliw. Powinniśmy chronić opony przed bezpośrednim działaniem światła słonecznego. Przed schowaniem kół do pomieszczenia w którym spędzą kilka najbliższych miesięcy warto również dokładnie je umyć i wysuszyć. Nie należy przechowywać kół w foliowych workach w jakich często przywozimy je od wulkanizatora. Worki te dobre są na czas transportu, aby nie pobrudzić auta, później należy je ściągnąć.

Jeżeli mamy cały drugi komplet kół, to najlepiej będzie zawiesić je za otwory w felgach na solidnych hakach przymocowanych do ściany pomieszczenia. Jeżeli nie mamy takiej możliwości to układamy koła poziomo, jedno na drugim w piramidkę. Przy takim ułożeniu wskazane jest przekładanie kół co jakiś czas aby uniknąć odkształcenia najbardziej obciążonego koła leżącego na samym dole. W oponach utrzymujemy ciśnienie zalecane przez producenta.

Zasady dotyczące przechowywania samych opon są zupełnie inne.

Nie należy wieszać ich na hakach, bo bardzo łatwo mogą ulec miejscowemu odkształceniu.
Nie należy ich również układać poziomo, jedna na drugiej, gdyż bez powietrza w środku pod obociążeniem niższe, najmocniej obciążone opony mogą się odkształcić.

Najkorzystniej jednak, również ze względu na oszczędność miejsca, jest ustawiać opony pionowo, jedna obok drugiej. Co jakiś czas również należy obracać je o kilkadziesiąt stopni, aby nacisk nie był wywierany zbyt długo w jednym miejscu bieżnika.

Coraz częściej zakłady wulkanizacyjne świadczą usługę przechowywania opon. Jeżeli nie dysponujemy garażem, czy chociażby bezpieczną piwnicą, to warto z takiej oferty skorzystać. Przed pozostawieniem swoich opon w “przechowalni” warto sprawdzić czy wcześniej opisane warunki przechowania będą zapewnione.

Stosując się do tych porad i zapewniając odpowiednie warunki w pomieszczeniu z pewnością utrzymamy opony naszego auta we właściwym stanie przez długi okres.

Jak często konserwujecie samochód? Ile prac wykonujecie sami, a ile w warsztacie?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak konserwować samochód?
Następny artykułJaki silnik wybrać – diesel czy benzyna?

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here