Działanie łożyska tocznego możemy opisać jako zmniejszenie oporów tocznych poprzez umieszczenie między powierzchniami trącymi elementów obrotowych tak, aby jedna powierzchnia mogła toczyć się po drugiej. Łożyska występujące w samochodach dzielą się na wiele rodzajów. Są łożyska kulkowe, wałeczkowe, stożkowe, igiełkowe, ślizgowe.

W piastach kół samochodowych wykorzystywane są maksymalnie trzy z wyżej wymienionych rodzajów łożysk. Możemy tam spotkać łożyska kulkowe, wałeczkowe i stożkowe.

Uwaga:Podstawową zaletą każdego łożyska tocznego, jest to, że wraz ze wzrostem obciążenia opór wytwarzany przez łożysko wzrasta znacznie mniej, niż ma to w przypadku łożysk ślizgowych. Przekroczenie obciążenia przewidzianego przez konstruktora łożysk powoduje odkształcanie się bieżni łożysk pod wpływem nacisku przetaczających się po nich kulek. Na powierzchni bieżni przeciążonych łożysk powstają odkształcenia, mikropęknięcia, a najtwardsza wierzchnia warstwa bieżni ulega złuszczeniu. W miarę dalszego użytkowania zużycie łożyska postępuje lawinowo.

W starszych autach w łożyskach kół stosowano łożyska bez szczelnych obudów, które to mimo stosowania uszczelnień mogły wymagać okresowego smarowania. Obecnie prawie wyłącznie stosowane są łożyska szczelnie zamknięte, wypełnione w fazie produkcji odpowiednia ilością odpowiedniego smaru. Łożyska takie są bezobsługowe i nie należy ich rozmontowywać.

W nowszych autach również coraz częściej łożyska kół bywają na stałe zintegrowane z piastą koła. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy. Wymiana uszkodzonego łożyska jest oczywiście droższa, bo taki zintegrowany zestaw musi więcej kosztować. Pozytywem takiego rozwiązania jest eliminacja czynności związanych z wymianą łożyska, przy których to można popełnić sporo błędów. Błędny montaż łożyska bardzo szybko potrafi doprowadzić do jego powtórnej awarii. Wymiana całego zespołu piasty koła jest o wiele prostsza do wykonania niż wymiana samego łożyska. Odpada skomplikowana regulacja luzów łożyska, przy której najłatwiej o popełnienie błędu.

Rozpoznanie uszkodzonego łożyska jest dość proste, gdy poznamy najczęstsze objawy występujące przy tej okazji.

Podstawowymi powodami wystąpienia uszkodzeń łożysk mogą być; niewłaściwe smarowanie lub zanieczyszczenie, spowodowane rozszczelnieniem obudowy łożyska lub błędem producenta, błędy popełnione przy montażu łożyska, uszkodzenie piasty koła, częste i znacznie przeciążanie auta.

W przypadku uszkodzenia tylko jednego z łożysk zaleca się wymianę łożyska również w drugim kole tej samej osi. Zasada ta dotyczy zwłaszcza samochodów o przebiegu powyżej 100 tys. km. Z reguły oba łożyska zużywają się podobnie szybko, więc prawdopodobieństwo wystąpienia awarii łożyska w drugim kole jest dość duże. Wymiana parami podnosi bezpieczeństwo i pozwala zmniejszyć koszty naprawy.

Uwaga!

Najczęściej awaria czy zużycie łożyska koła objawia się nasilonym hałasem dobiegającym z okolic koła. Mogą wystąpić wibracje koła oraz pojawić się luz boczny. Luz boczny najprościej sprawdzić podnosząc auto na podnośniku i próbując poruszyć kołem na boki uprzednio złapawszy je po dwóch przeciwległych stronach jego średnicy. Drgania na kierownicy ulegają zintensyfikowaniu.

Gdzie szukacie porad na temat motoryzacji? Podzielcie się swoją opinią.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułObjawy uszkodzonej cewki zapłonowej
Następny artykułJakie felgi kupić?

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here