Działanie łożyska tocznego możemy opisać jako zmniejszenie oporów tocznych poprzez umieszczenie między powierzchniami trącymi elementów obrotowych tak, aby jedna powierzchnia mogła toczyć się po drugiej. Łożyska występujące w samochodach dzielą się na wiele rodzajów. Są łożyska kulkowe, wałeczkowe, stożkowe, igiełkowe, ślizgowe.
W piastach kół samochodowych wykorzystywane są maksymalnie trzy z wyżej wymienionych rodzajów łożysk. Możemy tam spotkać łożyska kulkowe, wałeczkowe i stożkowe.
W starszych autach w łożyskach kół stosowano łożyska bez szczelnych obudów, które to mimo stosowania uszczelnień mogły wymagać okresowego smarowania. Obecnie prawie wyłącznie stosowane są łożyska szczelnie zamknięte, wypełnione w fazie produkcji odpowiednia ilością odpowiedniego smaru. Łożyska takie są bezobsługowe i nie należy ich rozmontowywać.
W nowszych autach również coraz częściej łożyska kół bywają na stałe zintegrowane z piastą koła. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy. Wymiana uszkodzonego łożyska jest oczywiście droższa, bo taki zintegrowany zestaw musi więcej kosztować. Pozytywem takiego rozwiązania jest eliminacja czynności związanych z wymianą łożyska, przy których to można popełnić sporo błędów. Błędny montaż łożyska bardzo szybko potrafi doprowadzić do jego powtórnej awarii. Wymiana całego zespołu piasty koła jest o wiele prostsza do wykonania niż wymiana samego łożyska. Odpada skomplikowana regulacja luzów łożyska, przy której najłatwiej o popełnienie błędu.
Rozpoznanie uszkodzonego łożyska jest dość proste, gdy poznamy najczęstsze objawy występujące przy tej okazji.
Podstawowymi powodami wystąpienia uszkodzeń łożysk mogą być; niewłaściwe smarowanie lub zanieczyszczenie, spowodowane rozszczelnieniem obudowy łożyska lub błędem producenta, błędy popełnione przy montażu łożyska, uszkodzenie piasty koła, częste i znacznie przeciążanie auta.
W przypadku uszkodzenia tylko jednego z łożysk zaleca się wymianę łożyska również w drugim kole tej samej osi. Zasada ta dotyczy zwłaszcza samochodów o przebiegu powyżej 100 tys. km. Z reguły oba łożyska zużywają się podobnie szybko, więc prawdopodobieństwo wystąpienia awarii łożyska w drugim kole jest dość duże. Wymiana parami podnosi bezpieczeństwo i pozwala zmniejszyć koszty naprawy.
Uwaga!
Najczęściej awaria czy zużycie łożyska koła objawia się nasilonym hałasem dobiegającym z okolic koła. Mogą wystąpić wibracje koła oraz pojawić się luz boczny. Luz boczny najprościej sprawdzić podnosząc auto na podnośniku i próbując poruszyć kołem na boki uprzednio złapawszy je po dwóch przeciwległych stronach jego średnicy. Drgania na kierownicy ulegają zintensyfikowaniu.
Gdzie szukacie porad na temat motoryzacji? Podzielcie się swoją opinią.