Decydując się na zakup nowych kół do naszego samochodu stajemy przed kilkoma kwestiami do zdecydowania. Musimy rozpatrzeć czy chcemy kupić fegli stalowe czy aluminiowe.
Jedne i drugie mają swoje plusy i minusy.
Stalowe felgi są mniej estetyczne, bardziej podatne na korozje, nie ma wielkiego wyboru jeśli chodzi o wzory felg. Wśród plusów napewno możemy wymienić cenę stalowych felg, która jest znacznie niższa niż aluminiowych. Ponadto felgi stalowe łatwiej i taniej wyprostujemy jeśli przydaży się nam spotkanie z dziurą w jezdni czy krawężnikiem.
Felgi aluminiowe nie są wytwarzane z czystego aluminium, a są stopem składającym się z różnych składników. Jest też kilka metod produkcji alufelg. W przypadku tańszych modeli felgi są z reguły odlewane, droższe modele renomowanych producentów są wykonywne w technologii odkuwania. Często spotykane określenie felg aluminiowych jako felg z lekkich stopów jest mało trafne i nie sprawdza się w większości przypadków. Porównując wagę felg o tych samych rozmiarach, stalowej i aluminiowej produkowanej w technologiii odlewania możemy ze zdziwieniem stwierdzić, że ta stalowa będzie lżejsza, albo o porównywalnej wadze. Lekkie aluminiowe felgi są z reguły stosowane tylko i wyłącznie w przypadku aut typowo sportowych, a ich cena potrafi być kilkakrotnie wyższa niż zwykłych alufelg.
Tanie felgi aluminiowe, pochodzące z reguły od dalekowschodnich producentów nie prezentują sobą wysokiej jakości. O ile do ich wyglądu nie można mieć zbyt wielu zarzutów, to już do materiału z jakiego sa wykonane i trwałości można mieć uwagi. Stosowanie zbyt miękkich stopów aluminium jest nagminne. Felgi takie potrafią giąć się od najmniejszego kontaktu z dziurą w jezdni. Ponadto często wystepują problemy z wyważeniem nawet nowych felg, co świadczy o nierównomiernej gęstości materiału z jakiego została felga wykonana.
Jeżeli już zdecydujemy się na konkretny wzór felg musimy jeszcze odpowiednio dobrać ich rzozmiar. Rozmiar felgi z reguły jest podany na niej w postaci wybitych numerów informujących o średnicy, szerokości, rodzaju krawędzi felgi, oraz o ET, czyli o odsadzeniu felgi w stosunku do czoła piasty koła.
Najbezpieczniej jest dobierać rozmiar tak, aby nie odbiegał on od tego co proponuje producent. Decydując się na zastosowanie innego rozmiaru niż zalecany musimy liczyć się z ryzykiem utraty części komfortu podróżowania autem. Felgi o większej średnicy będą wymagały niższego profilu opony, co wpłynie na znacznie intensywniejsze odczuwanie wszelkich nierówności dróg. Również zastosowanie opon znacznie szerszych niż fabryczne wpłynie na prowadzenie samochodu. Jazda w koleinach może być znacznie utrudniona, auto może nerwowo się prowadzić, również manewry na parkingu, mimo wspomagania kierownicy moga być utrudnione. W przypadku awarii wspomagania kierownicy może zdarzyć się że producent nie uzna nam gwarancji, ze względu na stosowanie rozmiaru nie zalecanego.
Oprócz zwrócenia uwagi na średnicę i szerokość felgi musimy też odpowiednio dobrać współczynnik ET. Współczynnik ten mówi o tym jak bardzo felga wystaje na zewnątrz auta. Im mniejszy współczynnik ET, tym felgi bardziej wystają na zewnątrz, im większy tym sa bardziej schowane w nadkola. Musimy współczynnik dobrać tak, aby koło nie obcierało od wewnętrznej strony o wahacz, ale również nie ocierało o krawędź błotnika lub nawet wystawało poza obrys auta. Za koła wystające poza krawędź błotnika możemy w czasie kontroli policji starcić dowód rejestracyjny, gdyż jest to niezgodne z przepisami.
Felgi do różnych aut charakteryzują się również różnymi rozstawami otworów mocujących i średnicą otworu centrującego. Parametry te muszą być zgodne z oryginałem. Jeżeli otwór centrujący jest większy niż fabrycznie, można zastosować odpowiednio dobrany pierścień centrujący.
Przy wybieraniu odpowiedniego rozmiaru kół należy bardzo skrupulatnie przestrzegać wymiarów zwłaszcza śrub mocujących i otworu centrującego. Precyzja w tym przypadku przekłada się bezpośrednio na solidność mocowania kół i na nasze bezpieczeństwo.
Gdzie szukacie porad na temat motoryzacji? Podzielcie się swoją opinią.