Woda dostaje się do baku nie tylko za sprawą nieuczciwych działań niektórych stacji paliw. W większości przypadków woda znajdująca się w zbiorniku paliwa trafiła tam całkiem „legalnie”. Bak samochodowy nie jest hermetycznie zamkniętym zbiornikiem, posiada on nie do końca szczelny wlew paliwa, oraz przewody odpowietrzające, przez które w miarę obniżania się poziomu paliwa do wnętrza zbiornika dostaje się powietrze atmosferyczne. Oczywistym faktem jest, że powietrze, które nas otacza zawiera w sobie pewną ilość wilgoci. Wilgoć ta wraz z powietrzem dostaje się do wnętrza baku, gdzie ze względu na różnice temperatur ulega skropleniu na ściankach zbiornika i łącząc się w krople spływa w dół. Jako, że woda jest cięższa od paliwa zalega na dnie zbiornika powodując między innymi jego przyspieszoną korozję. Aby zminimalizować skraplanie się wody na ściankach zbiornika dobrze jest tankować go możliwie często do pełna, a nie dolewać paliwa po trochu.
Problem wilgoci skraplającej się na ściankach baku jest szczególnie częsty w pojazdach napędzanych LPG. W autach tych paliwo raz zatankowane jest w zbiorniku paliwa wożone wyjątkowo długo, co daje dużo czasu na skraplanie się wilgoci. Rzadko, który użytkownik auta z LPG ma w zwyczaju tankować do pełna.
Paliwo wraz z wodą jest zasysane przez pompę paliwową i przewodami płynie do silnika. Niewielka ilość wody nie powoduje odczuwalnych problemów w pracy silnika. Gdy wody jest więcej silnik może krztusić się i przerywać. Niezależnie od ilości wody w układzie paliwowym może zdarzyć się, że jej nawet niewielka ilość zamarznie gdzieś w newralgicznym miejscu i zablokuje przepływ paliwa.
W samochodach z silnikami diesla większość filtrów paliwa wyposażona jest w odstojniki, w których ma gromadzić się potencjalnie płynąca z paliwem woda. Odstojniki te należy regularnie kontrolować i opróżniać. W niektórych wersjach wyposażone są w czujnik poziomu wody, który daje sygnał do komputera i informuje nas o konieczności opróżnienia odstojnika. W autach benzynowych odstojników nie ma, gdyż nie są one tak czułe na wodę zawartą w paliwie jak diesle. Tu możemy tylko dbać o regularną wymianą filtra paliwa i o tankowanie paliwa dobrej jakości na sprawdzonych markowych stacjach benzynowych.
Jeżeli podejrzewamy, że w paliwie w naszym aucie znajduje się woda możemy zastosować jeden z wielu dostępnych na rynków środków powodujących jej wiązanie z paliwem i bezpieczne spalanie. Dodatki te maja również za zadanie czyszczenie układu paliwowego. Nie są szkodliwe dla silnika ani dla katalizatora. Można raz na czas stosować je profilaktycznie, zwłaszcza, jeśli mamy podejrzenia, co do jakości zatankowanego paliwa.
Dodatek stosujemy w proporcjach podanych na jego opakowaniu, wlewając odpowiednia jego ilość do baku przed zatankowaniem paliwa.
Gdzie tankujecie? Tam, gdzie najbliżej czy na konkretnej, sprawdzonej stacji?