Opisując w skrócie działanie tego modułu, można je opisać jako zaawansowane zarządzanie mapami zapłonu, dopasowane do wymogów użytkownika i parametrów silnika. Moduł ten jest w pełni programowalny, dzięki czemu posiadając odpowiednie zaplecze można zmieniać zachowanie motocykla zgodnie z własnymi upodobaniami. Jak łatwo zauważyć, idea takiego dopasowania wzięła się z torów wyścigowych, gdzie kierowcy i ich zespoły starają się dobrać parametry bolidów do możliwości i techniki jazdy konkretnego zawodnika. Przełożenie tego na codzienne zastosowanie może mieć postać dopasowania motocykla do własnych wymagań, chociaż trudno sensownie wytłumaczyć potrzebę takich zabiegów. Zmiany nie są na tyle drastyczne, aby zwykły kierowca, jeżdżąc na drogach publicznych, mógł zmienić naprawdę zauważalnie osiągi motocykla, większość tego typu poprawek można osiągnąć dopasowując technikę jazdy do motocykla.

Power Commander standardowo dzieli charakterystyki działania układu wtryskowego (opcja ta nie jest dostępna dla motocykli wyposażonych w gaźniki – tutaj nie ma możliwości dynamicznego przeprogramowania komputera, ponieważ go brak) na trzy fazy, zgodnie z obrotami silnika. Urządzenie podnosi moment obrotowy w przypadku niskich obrotów silnika, co może przynieść pozytywny rezultat podczas jazdy w mieście – oznacza mniejsza potrzebę gazowania podczas ruszania, ustabilizować przyrost mocy w zakresie średnich obrotów i podnieść moc silnika w zakresie obrotów wysokich, podnosząc skuteczność przyspieszania silnika. Oczywiście poziom zmian jest w pełni regulowany, konieczne do tego jest oprogramowanie i sprzęt, którym modyfikuje się ustalone wartości. Na stronie internetowej producenta dostępne są przygotowane wstępnie mapy zapłonów pod konkretne modele motocykli, nie tylko sportowych. Sensowne modyfikowanie tych wartości powinno być zawsze podparte testami na hamowni.

Modyfikacje map zapłonu nie pozostają bez związku z pozostałymi podzespołami motocykla. Pierwszym problemem jest zawór EXUP, które go domyślne ustawienia fabryczne powinny ulec zmianie wraz ze zmianami wprowadzanymi dynamicznie przez Power Commander, w praktyce jest to trudne do wykonania, dlatego najczęściej usuwa się ten zawór, a następnie reguluje ustawienia motocykla. Po każdej ingerencji w układ wydechowy, filtry powietrza czy inne elementy współgrające z silnikiem, ustawienia modułu PC powinny być weryfikowane i korygowane. Stosując mapy zapłonu proponowane przez producenta PC, należy sprawdzić, na jakich podzespołach były tworzone, znaczenie może mieć tutaj nawet rodzaj stosowanego paliwa.

Mieliście do czynienia z Power Commanderem? Jak wrażenia? Podzielcie się nimi.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułKryteria oceny pracowników
Następny artykułBłędy w ocenianiu pracowników

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here