Problemy z płynnością działania skrzyni biegów nie pojawiają się z dnia na dzień. Z reguły narastają one bardzo powoli przez dłuższy czas. Dlatego tym trudniej odnotować moment pojawienia się niesprawności. Zazwyczaj podejmujemy jakieś działania, gdy włączanie biegów zaczyna być mocno uciążliwe.
Jeżeli znamy historię serwisową naszego auta, wiemy, że zawsze było zadbane, a wszelkie naprawy i wymiany były przeprowadzane o czasie to możemy podejrzewać, że problemy z biegami nie są związane z awaria skrzyni biegów.
Dość częstą przyczyną problemów z biegami jest zastosowanie w skrzynie złego rodzaju oleju. Jeżeli jakiś czas temu w naszym aucie wymieniany był olej, a po pewnym czasie, zwłaszcza przy niskich temperaturach i zaraz po uruchomieniu auta mamy problem z wrzuceniem pierwszego biegu to może to świadczyć o zastosowaniu zbyt gęstego oleju. Z reguły w takim przypadku po rozgrzaniu silnika biegi wracają do normy.
„Naprawa” tego problemu wiąże się w większości przypadków ze zmianą oleju na rzadszy. Zawsze zmieniając olej w skrzyni biegów należy trzymać się podanych przez producenta wytycznych. Skrzynie biegów są mechanizmami coraz to bardziej skomplikowanymi i eksperymentowanie z samodzielnym doborem rodzaju oleju może się skończyć poważną awarią.
Innym przypadkiem z podobnymi objawami jest oznaka kończącego się sprzęgła. Biegi pierwszy i wsteczny źle wchodzą przy uruchomionym silniku i wciśniętym pedale sprzęgła, a zupełnie bezproblemowo, gdy silnik jest wyłączony. Tako objaw nie znika po rozgrzaniu silnika i świadczy o zbliżającej się konieczności wymiany sprzęgła.
Problemy z biegami mogą też pochodzić od elementów mocno oddalonych od skrzyni biegów. Również mechanizm drążka zmiany biegów potrafi powodować utrudnione przełączanie biegów. W mechanizmach tych spora część ruchomych elementów wykonana jest z tworzyw sztucznych, które po dłuższej eksploatacji mogą wycierając się powodować luzy w układzie zmiany biegów. Luzy te przekładają się początkowo na zmniejszenie precyzji zmiany biegów, a w ostateczności mogą powodować utrudnienia w zmianie biegów. Dodatkowo część mechanizmów opiera swoje działanie na linkach, podobnych do tych w hamulcach czy przerzutkach rowerowych. Linki takie także mogą ulegać zatarciu.
Poważniejszym objawem jest krótkie zgrzytnięcie dochodzące ze skrzyni biegów w momencie zmiany biegu. Taki dźwięk świadczy o zużyciu synchronizatorów wewnątrz skrzyni. Tym razem naprawa wymaga już całkowitego rozebrania skrzyni i wymiany jej wewnętrznych elementów.
Skrzynia wydająca z siebie gwiżdżący dźwięk przez cały czas pracy silnika, ewentualnie z wyłączeniem momentów, w których wciśnięte jest sprzęgło, wymaga wymiany łożysk.
Pamiętajmy, że odpowiednio wczesna diagnoza niedomagań skrzyni biegów może nas uchronić przed poważnymi wydatkami związanym z jej remontem lub wymianą.
Umiecie rozpoznać usterkę w samochodzie? Jak często radzicie się mechanika w tym względzie?