Na rynku instalacji gazowych występuje kilka ich generacji. Nie każda generacja będzie odpowiednia do każdego auta. Nie zaleca się zakładania instalacji starszych generacji do aut z wielopunktowym wtryskiem paliwa.
W przypadku starszych generacji instalacji gazowych, ze względu na ich konstrukcję istnieje znacznie większe prawdopodobieństwo ich awarii lub rozregulowania.
W nowych instalacjach z sekwencyjnym wtryskiem tego typu wady wyeliminowano.
Również raczej nie odczujemy w nich spadku mocy w przypadku jazdy na gazie, tak jak to miało miejsce w instalacjach starszych.
Nie do każdego auta jest jednak sens zakładania tak nowoczesnych instalacji. Wiele starszych aut doskonale radzi sobie korzystając z niższych generacji. W przypadku aut gaźnikowych czy z wtryskiem jednopunktowym są one w zupełności wystarczające.
Kluczem do bezproblemowej jazdy autem z zamontowaną starszą generacją instalacji gazowej jest dbałość i regularne jej serwisowanie. Instalacje te są podatne na rozregulowanie, które może powodować gaśnięcie silnika po przełączeniu na gaz.
Podobny objaw występuje w przypadku zamarznięcia reduktora gazu. Jeżeli jadą zimową porą zbyt wcześnie przełączymy na gaz, to reduktor może nie być jeszcze dostatecznie rozgrzany przez przepływający przez niego płyn chłodniczy i ulegnie zamarznięciu. Często spotykanym sposobem, z którego korzystają osoby od razu uruchamiające auto na gazie, jest polewanie w czasie rozruchu reduktora gorącą wodą. Zimową porą, jest to dość częsty widok, zwłaszcza w starszych pojazdach.
Instalacja gazowa, to nie tylko zbiornik, przewody z gazem czy reduktor. Znajdziemy tam również trochę elektroniki, a w nowszych instalacjach nawet sporo. Elektronika może być kolejnym zawodnym punktem, który będzie powodował gaśnięcie silnika lub problemy z jego uruchomieniem na gazie. W instalacji gazowej znajdują się elektrozawory. Są one sterowane impulsem elektrycznym. Jeżeli z jakiegoś powodu impuls nie dotrze do zaworu, albo zawór jest uszkodzony to pozostanie on zamknięty i nie przepuści gazu do silnika. W takim przypadku samochód po przełączeniu na gaz gaśnie w ułamku sekundy. Podobnie sprawa ma się gdy uszkodzeniu ulegnie jeden z bezpieczników elektrycznych odpowiedzialnych za instalację gazową. Sprawdzając przyczynę awarii najlepiej zacząć od bezpieczników. W większości przypadków awaria instalacji gazowej spowodowana jest jakąś drobnostką, lub rozregulowaniem. Rzadko kiedy uszkodzeniu ulega jakiś poważniejszy element.
Aby uniknąć przykrych niespodzianek związanych zamiast z oszczędzaniem to z dodatkowymi wydatkami na naprawy instalacji i benzynę warto, co określony czas udać się do zakładu zajmującego się instalacjami gazowymi na przegląd i regulację.
Czy Was samochód często sprawia problemy? Jak często zdarzają mu się usterki?