Najczęstszym problemem pojawiającym się podczas eksploatacji motocykla są uszkodzenia lub problemy z przewodami wysokiego napięcia. Przewody doprowadzają napięcie do świec zapłonowych, często biegnąc w odsłoniętych partiach motocykla. Takie umiejscowienie naraża je na przypadkowe wysunięcie z gniazda świec, przez co pogorszeniu ulega styk ze świecą. Jeśli napięcie w pewnym momencie okaże się zbyt słabe, świeca ulegnie zalaniu, co kierowcy przysporzy kłopotów w wypadku przerwania pracy świecy.
Warto więc sprawdzić, czy po założeniu przewodów zostały one prawidłowo zamontowane; zazwyczaj przewody te ulegają zatrzaśnięciu w szczelny sposób, tak, aby uniemożliwić przedostanie się pyłu i wody w miejsce przepływu napięcia do świec. Niedokładne zamontowanie przewodów może doprowadzić do zalania wodą lub zabrudzenia styku ze świecą, przez co również może nastąpić zalanie świec. Kontrola stanu przewodów to także sprawdzenie, czy przewody nie uległy przetarciu lub pęknięciu, przebicia w nieodpowiednich miejscach przysporzą problemów podczas odpalania i pracy silnika.
Przebicia mogą również pojawić się w miejscu styków przewodów z cewkami zapłonowymi, gdzie objawem może być jedynie nierównomierna praca, z czasem także zalewanie pojedynczych świec. W celu zapobiegnięcia takim sytuacjom styki w tych miejscach powinny być solidnie zaciśnięte i zabezpieczone przed wpływem czynników zewnętrznych.
Często stosowaną praktyką jest wymiana standardowych cewek zapłonowych na tzw. cewko-fajki, czyli zintegrowane cewki zapłonowe z fajkami zakładanymi bezpośrednio na świece. Takie rozwiązanie pozwala na oddzielenie działania cewek na każdy z cylindrów – w razie awarii wymienia się wtedy jedynie wybrany przewód ze zintegrowaną cewką. W czasie jazdy nie me ryzyka, że cewka odpowiedzialna za pracę tylko jednego cylindra uniemożliwi dojechanie do najbliższego punktu napraw. Standardowe cewki odpowiadają za pracę przynajmniej 2 cylindrów jednocześnie.
Codzienna eksploatacja motocykla w każdych warunkach pogodowych naraża go na kontakt z wilgocią pod każda postacią. Jest to szkodliwe dla urządzeń elektronicznych, dlatego istotna jest jego izolacja od czynników atmosferycznych. W tym celu należy odszukać wszelkie kostki połączeniowe i upewnić się, że są one zabezpieczone przed wodą, dobrą praktyką jest zabezpieczenie jakości styków przy pomocy specjalnych preparatów czyszczących i konserwujących metalowe połączenia przewodów. Wystawione na zewnątrz przewody, np. dodatkowych zegarów lub podgrzewanych manetek, powinny być wolne od uszkodzeń pancerza, tak, aby w przypadku włączenia zapłonu nie powodowały zwarć w instalacji i wyładowania akumulatora.
Powyższe uszkodzenia są trudne w lokalizacji, zwykle objawiają się nieoczekiwanym zakończeniem funkcjonowania pojedynczych elementów motocykla lub przepalaniem bezpieczników. W przypadku wymiany bezpieczników nigdy nie wolno używać większych niż zalecane przez producenta.
Liczne problemy z funkcjonowaniem układu elektrycznego wynikają z modyfikacji fabrycznej instalacji. Dodawanie na własną rękę dodatkowych odbiorników prądu powinno być przeprowadzane zgodnie z zaleceniami producentów dodatków i motocykla. Należy pamiętać że motocykle posiadają alternatory o określonej możliwości doładowania akumulatora. Jeśli pobór prądu wszystkich odbiorników przekroczy możliwości alternatora, wkrótce akumulator ulegnie rozładowaniu.
Jak zabezpieczacie elektrykę w swoim motocyklu aby nie uległa awarii? Wyraźcie swoje zdanie w komentarzu.