Tymczasem, czas typowej obsługi nieuszkodzonego układu klimatyzacji nie trwa więcej niż 1 godzinę. Większość producentów zaleca przeprowadzenie przeglądu raz do roku. Warto spróbować sobie przypomnieć, kiedy ostatnio w naszym aucie ten układ był przeglądany, czy w czasie jazdy nie mamy do czynienia ze zwiększonym parowaniem szyb, wydzielaniem się nieprzyjemnego zapachu, czy moc chłodzenia jest wystarczająca.

Przez rok, nawet ze sprawnej klimatyzacji ubywa około 10% czynnika chłodniczego. Jeżeli doprowadzimy do ulotnienia się 50% czynnika, nasza klimatyzacja przestanie działać, gdyż system zabezpieczony jest czujnikami informującymi o ciśnieniu panującemu wewnątrz instalacji. Jeżeli ciśnienie jest zbyt niskie, kompresor nie powinien się w ogóle załączyć.

W układzie oprócz czynnika chłodzącego krąży również olej smarujący wewnętrzne elementu kompresora. Jego ilość jest bardzo ważna, jeżeli w układzie ma miejsce jakakolwiek nieszczelność i wraz z czynnikiem chłodzącym zniknie olej, a nie zadziała czujnik kontrolujący ciśnienie, może dojść do poważnego i drogiego w naprawie uszkodzenia sprężarki klimatyzacji.

Typowymi czynnościami przy corocznym przeglądzie klimatyzacji są:
– kontrola i wymiana filtra kabinowego – 1 raz w roku lub co 15 tys. km
– kontrola odprowadzania na zewnątrz pojazdu skroplonej na parowniku wody – 1 raz w roku
– oczyszczanie powierzchni parownika – 1 raz w roku
– oczyszczanie przewodów powietrznych – 1 raz w roku
– kontrola układu sterującego – 1 raz w roku
– uzupełnienie oleju w układzie – 1 raz w roku
– uzupełnienie czynnika chłodniczego – 1 raz w roku
– wymiana filtra-osuszacza, – co 2 lata
– wymiana czynnika chłodzącego – co 3 do 5 lat lub, co 100 do 250 tys. km

Warto przeprowadzić płukanie całego układu klimatyzacji. Płukanie ma na celu usunięcie powstałych wewnątrz układu zanieczyszczeń, takich jak chociażby opiłki ze współpracujących elementów sprężarki, pozostałości po starym oleju lub starym czynniku.
Płukanie może być przeprowadzone na kilka różnych sposobów; przy pomocy nowego czynnika chłodzącego, azotu lub roztworu chemicznego.

Z reguły przyczynami niesprawności układu klimatyzacji są:
– wyciek czynnika chłodzącego ponad 50% objętości.
– uszkodzenie sprężarki,
– uszkodzenie instalacji elektrycznej.

Prawidłowa diagnostyka usterek klimatyzacji wymaga sporego doświadczenia i dobrego sprzętu. W związku z tym, tego typu prace i ewentualne naprawy najlepiej jest zlecać zakładom wyspecjalizowanym w tym temacie.

Uwaga!

Najlepsze wyniki daje użycie specjalnego płuczącego roztworu chemicznego, jednak wtedy usługa jest również najdroższa.

Jaki marką samochodu jeździcie? Jesteście z niego zadowoleni?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł12 potraw które powinny znaleźć się na wigilijnym stole
Następny artykułPlanowanie kariery zawodowej

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here