Tymczasem, czas typowej obsługi nieuszkodzonego układu klimatyzacji nie trwa więcej niż 1 godzinę. Większość producentów zaleca przeprowadzenie przeglądu raz do roku. Warto spróbować sobie przypomnieć, kiedy ostatnio w naszym aucie ten układ był przeglądany, czy w czasie jazdy nie mamy do czynienia ze zwiększonym parowaniem szyb, wydzielaniem się nieprzyjemnego zapachu, czy moc chłodzenia jest wystarczająca.
Przez rok, nawet ze sprawnej klimatyzacji ubywa około 10% czynnika chłodniczego. Jeżeli doprowadzimy do ulotnienia się 50% czynnika, nasza klimatyzacja przestanie działać, gdyż system zabezpieczony jest czujnikami informującymi o ciśnieniu panującemu wewnątrz instalacji. Jeżeli ciśnienie jest zbyt niskie, kompresor nie powinien się w ogóle załączyć.
W układzie oprócz czynnika chłodzącego krąży również olej smarujący wewnętrzne elementu kompresora. Jego ilość jest bardzo ważna, jeżeli w układzie ma miejsce jakakolwiek nieszczelność i wraz z czynnikiem chłodzącym zniknie olej, a nie zadziała czujnik kontrolujący ciśnienie, może dojść do poważnego i drogiego w naprawie uszkodzenia sprężarki klimatyzacji.
Typowymi czynnościami przy corocznym przeglądzie klimatyzacji są:
– kontrola i wymiana filtra kabinowego – 1 raz w roku lub co 15 tys. km
– kontrola odprowadzania na zewnątrz pojazdu skroplonej na parowniku wody – 1 raz w roku
– oczyszczanie powierzchni parownika – 1 raz w roku
– oczyszczanie przewodów powietrznych – 1 raz w roku
– kontrola układu sterującego – 1 raz w roku
– uzupełnienie oleju w układzie – 1 raz w roku
– uzupełnienie czynnika chłodniczego – 1 raz w roku
– wymiana filtra-osuszacza, – co 2 lata
– wymiana czynnika chłodzącego – co 3 do 5 lat lub, co 100 do 250 tys. km
Warto przeprowadzić płukanie całego układu klimatyzacji. Płukanie ma na celu usunięcie powstałych wewnątrz układu zanieczyszczeń, takich jak chociażby opiłki ze współpracujących elementów sprężarki, pozostałości po starym oleju lub starym czynniku.
Płukanie może być przeprowadzone na kilka różnych sposobów; przy pomocy nowego czynnika chłodzącego, azotu lub roztworu chemicznego.
Z reguły przyczynami niesprawności układu klimatyzacji są:
– wyciek czynnika chłodzącego ponad 50% objętości.
– uszkodzenie sprężarki,
– uszkodzenie instalacji elektrycznej.
Prawidłowa diagnostyka usterek klimatyzacji wymaga sporego doświadczenia i dobrego sprzętu. W związku z tym, tego typu prace i ewentualne naprawy najlepiej jest zlecać zakładom wyspecjalizowanym w tym temacie.
Uwaga!
Najlepsze wyniki daje użycie specjalnego płuczącego roztworu chemicznego, jednak wtedy usługa jest również najdroższa.
Jaki marką samochodu jeździcie? Jesteście z niego zadowoleni?