Według ostatnich badań pracę w zawodzie po studiach rozpoczyna 27% absolwentów dziennikarstwa. W 2013 r. aż połowa z nich mogła liczyć, pracując w mediach, na wynagrodzenia powyżej 4500 zł brutto, tj. powyżej 3,2 tys. na rękę.
Brzmi atrakcyjnie, ale takie wysokie płace można otrzymać głównie w większych przedsiębiorstwach. Na wynagrodzenie dziennikarza ma bowiem wpływ wielu czynników, m.in. jego staż, popularność, stanowisko, pozycja i lokalizacja firmy na rynku itd. Ponadto inne są zarobki w Internecie, inne zarobki w prasie, a jeszcze inne w telewizji czy w radiu. Ciężko zatem odpowiedzieć na pytanie: „na jakie wynagrodzenie dziennikarz może liczyć?”.
Podajmy przykład: znany w środowisku dziennikarz sportowy ujawnił na portalu społecznościowym, że za felieton dla najstarszego i najpopularniejszego dziennika sportowego w Polsce otrzymuje 595 zł netto.
Wiele osób chciałoby dostawać blisko 600 zł za artykuł, ale mały procent dziennikarzy może liczyć na tego typu zarobki. Zwróćmy uwagę na cztery kwestie. Po pierwsze, wspomniany dziennikarz jest już znany i ceniony w swoim środowisku, tzn. ma wypracowaną pozycję i jego teksty są chętnie czytane. Po drugie, dziennik dla którego pisze owe felietony to nr 1 w prasie sportowej. Po trzecie: właścicielem tytułu jest międzynarodowa spółka medialna, czyli duża korporacja, a jak zostało wspomniane – im większa firma, tym większe zarobki. I na koniec: dziennik, o którym mowa, jest dziennikiem ogólnopolskim, więc ma spory nakład oraz wysoką sprzedaż.
Co zatem jeśli absolwent dziennikarstwa znajdzie pracę w redakcji lokalnej gazety i dopiero zaczyna swoją karierę zawodową? Zwykle na początku musi odbyć darmowe praktyki, o które i tak nie łatwo, a później zadowolić się pensją ok. 1,5-2 tys. złotych (netto). Wraz ze stażem pracy pensja oczywiście będzie szła w górę, natomiast zwykle zatrzymuje się na 4 tys. zł na rękę.
O zarobkach wynoszących kilkanaście tysięcy złotych można mówić właściwie tylko w Warszawie, w której znajdują się siedziby największych wydawnictw oraz stacji telewizyjnych i radiowych o zasięgu ogólnopolskim.
Bardzo ważne jest także, aby osoba, która chce pracować w branży dziennikarskiej, zaczęła już na studiach zdobywać doświadczenie. Wówczas faktycznie „na starcie” może liczyć na wyższe zarobki.
Ostatnio popularnym wśród absolwentów dziennikarstwa (i nie tylko) stał się zawód copywritera. Copywriter to osoba, której zadaniem jest tworzenie haseł i tekstów reklamowych do wszystkich mediów, tj. do Internetu, telewizji, radia czy prasy. Może być freelancerem, tzn. pracować jako wolny strzelec i przyjmować zlecenia, albo być zatrudniony w firmie (agencji reklamowej). Zarobki są różne – od 2 tys. do 6 tys. miesięcznie.
Czy są to wysokie zarobki? Ile Waszym zdaniem powinien zarabiać dziennikarz? Podzielcie się swoim zdaniem w komentarzach.