Motywacja jest ważna, można nawet powiedzieć, że najważniejsza. Bez niej nie jesteśmy w stanie skutecznie zrealizować żadnego zadania. Badacze już dawno obalili tezę, że jedynie zachęty finansowe mogą skłonić pracowników do wysiłku na rzecz osiągnięcia założonego celu.
Obecnie menedżerowie znacznie chętniej niż jeszcze jakiś czas temu podejmują działania służące podnoszeniu motywacji u pracowników. Warto rozpatrzeć zatem czynniki oddziałujące na motywację pracowników, które przynoszą najlepsze rezultaty i są relatywnie łatwe do wykorzystania. Jak więc dobierać sposoby motywowania? Chcesz wiedzieć? Koniecznie przeczytaj!
Nie lekceważ znaczenia motywacji
Pojęcie motywacji dla wielu menedżerów brzmi bardzo abstrakcyjnie i mało realistycznie. Nie potrafią oni dostrzec znaczenia motywacji dla właściwego wykonywania zadań, ani także monitorować jej poziomu u pracowników. Dla wszystkich tych, którzy ignorują znaczenie motywacji niech przestrogę stanowi fakt, że to właśnie od niej zależy ile umiejętności, wiedzy i zaangażowania członkowie zespołu pracowniczego włożą w wykonywanie zadań, za które Ty jako kierownik jesteś odpowiedzialny! Motywacja nie jest zatem indywidualną sprawą każdego pracownika, decyduje ona także o tym jak Ty zostaniesz oceniony!
Szukaj pasjonatów
To najlepszy sposób na utrzymanie wysokiego poziomu motywacji. Prawdziwy zwolennik np. wspomnianego naprawiania samochodów nie tylko nie będzie miał problemów z „zabraniem się” za pracę i właściwie ją wykona, ale także zarazi swym zapałem innych. Taki nieformalny przywódca zespołu, będzie świetnym pracownikiem, a dodatkowo z własnej woli będzie stał na straży jego motywacji.
Walcz z rutyną, która niszczy motywację
Nawet najbardziej przyjemną dla pracownika pracę można zamienić w męczącą – zbytnio ją standaryzując. Nie dopuść do tego, by pracując na danym stanowisku pracownicy już po krótkim czasie się nudzili. Bądź otwarty na zmiany, usprawniaj działania podchodź twórczo i otwarcie do każdego elementu środowiska pracy, który może korzystnie wpływać na motywację zatrudnionych. Niech czują oni, że ich praca jest ważna, doceniana i nagradzana. To podstawa!
Muszą działać
W tym krótkim stwierdzeniu zawiera się istota motywowania ludzi. Nie jest także tajemnicą to, że na różnych ludzi oddziałują odmienne czynniki motywacji. Jednych motywują głównie większe pieniądze, pozostali zdecydowanie wolą dłuższy urlop, karnet na siłownię lub bilety do teatru. Niektórzy koncentrują się na celu działań i czynnikiem satysfakcji jest dla nich jego osiągnięcie (sprzedanie oferty), dla innych motywatorem jest sama możliwość wykonywania przez nich przyjemnej czynności (naprawianie auta). Jako manager musisz zatem sprawdzić np. poprzez badanie ankietowe co wpływa na motywację Twoich podwładnych. Na tym jednak nie kończy się Twoja rola – musisz wykorzystać otrzymane dzięki badaniu wyniki i w ten sposób oddziaływać na chęć do realizowania zadań przez pracowników.
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.