Marketing ma przynosić przedsiębiorstwu wymierne korzyści, ale mierny produkt czy usługa nawet najlepiej zareklamowany nie znajdzie sympatyków. Jakie działania marketingowe są zatem nieskuteczne? Przedstawiamy najważniejsze aspekty.
Niedostosowanie do specyfiki firmy
Obecnie bardzo popularny jest benchmarking czyli wzorowanie się na najlepszych przedsiębiorstwach w ramach danego czynnika sukcesu. Funkcjonalna odmiana benchmarkingu polega na przenoszeniu skutecznych w innych przedsiębiorstwach działań marketingowych na grunt innej firmy. Brak umiejętności dostosowania powielanych działań do specyfiki organizacji może spowodować nieskuteczność rozwiązań i poniesienie zbędnych, nie przynoszących oczekiwanych rezultatów wydatków. Należy zatem wykazywać się ogromną ostrożnością w dobieraniu działań marketingowych do specyfiki organizacji.
Brak ciągłości
Każda reklama ma to do siebie, że zapada w pamięć potencjalnym odbiorcom, gdy jest regularnie powtarzana. Często jednak działania marketingowe są podejmowane w sposób nie systematyczny, w zależności od tego jakim budżetem dysponuje w danym momencie organizacja oraz ile czasu na zaplanowanie marketingu ma kadra zarządzająca. Okazjonalne działania promocyjne prowadzą raczej do strat niż do wzrostu efektywności funkcjonowania firmy. Istotne jest zatem zapewnienie ciągłości działań marketingowych.
Przenoszenie odpowiedzialności
Działania marketingowe powinny być przemyślane, kompleksowe, systematyczne, dostosowane zarówno do charakterystyki firmy, jak i wymagań odbiorców. Planowanie, organizowanie i koordynowanie marketingu wymaga od kadry zarządzającej wiele wysiłku, dlatego też promocja i reklama są często wydzielane z firmy i zlecane zewnętrznym wykonawcom. Jest to bardzo ryzykowne posunięcie, istnieje bowiem zagrożenie zatarcia wizerunku firmy w otoczeniu i brak skuteczności w promocji firmy.
Zagospodarowanie „wolnych” zasobów
Działania w obszarze promocji i reklamy są często podejmowane w celu wykorzystania bezużytecznych lub marnujących się zasobów. Znane i dość powszechne jest zatem zlecanie przedstawiania oferty pracownikowi, który w tym czasie nie ma „nic lepszego do roboty” niezależnie od tego czy zna i potrafi praktycznie wykorzystać narzędzia marketingowe. Innym przykładem takiego „zagospodarowywania wolnych zasobów” jest drukowanie niepotrzebnych ulotek promocyjnych tylko po to, by wykorzystać papier i tusz dostępny w drukarce. Te i podobne działania ze względu na brak odpowiedniego zaplanowania i skoordynowania nie przyniosą więc pożądanych rezultatów w obszarze promocji.
Dlaczego szukacie takich informacji? Czy okazały się pomocne?