Banki prowadzące rekrutację poszukują różnego rodzaju kandydatów – zarówno osób bez doświadczenia i specjalistycznego wykształcenia jak i wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Proces rekrutacji oraz przebieg rozmowy kwalifikacyjnej jest uzależniony właśnie od wakującego stanowiska. W przypadku stanowisk niższego szczebla takich jak: kasjer, doradca ds. obsługi klienta czy specjalista ds. sprzedaży wykształcenie i wiedza merytoryczna będzie miała drugorzędne znaczenie (każdy pracownik i tak zostanie przeszkolony po przyjęciu do pracy), nacisk kładziony będzie na sprawdzenie zdolności interpersonalnych. W przypadku kasjera wymagane będą takie cechy jak: sumienność, dokładność, skrupulatność, od sprzedawców oraz pracowników obsługi klienta oczekiwane będą natomiast takie przymiotniki jak – komunikatywność, otwartość, zdolności negocjacyjne.
Do typowych pytań jakie można usłyszeć na rozmowie kwalifikacyjnej na powyższe stanowiska należą m. in.:
Jakie są Pana/Pani mocne i słabe strony (wady i zalety)?
Czy lubi Pan/Pani rozmawiać z ludźmi?
Jak ocenia Pan/Pani produkty/usługi naszej firmy?
W jaki sposób może Pan/Pani przyczynić się do sukcesu naszej firmy?
Czy dobrze Pan/Pani sobie radzi w kontaktach z ludźmi?
Jaki wynagrodzenie Pana/Panią satysfakcjonuje?
W przypadku kandydatów na sprzedawców ich zdolności sprzedażowe mogą zostać sprawdzone w trakcie symulacji rozmowy z trudnym klientem.
Przebieg rozmowy kwalifikacyjnej będzie na pewno inny w przypadku rekrutacji pracowników wyższego szczebla takich jak – analityk finansowy, specjalista ds. prawa bankowego czy specjalista ds. zarządzania. W przypadku takich osób sprawdzana będzie szczegółowo wiedza merytoryczna, możliwe iż kandydat będzie musiał rozwiązać konkretne zadania czy problemy. W przypadku managerów zweryfikowane zostaną ponadto umiejętności zarządcze, paść mogą np. następujące pytania:
Proszę opisać Pana/Pani styl zarządzania.
Co uważa Pan/Pani za najtrudniejszy aspekt bycia szefem?
W jaki sposób Pan/Pani deleguje pracę?
Jaki typ pracowników uważa Pan/Pani za najbardziej trudny do zarządzania?
W jaki sposób motywuje Pan/Pani swoich podwładnych?
Aplikowaliście kiedyś do banku? Czy podczas rozmowy padały pytania, które są zawarte w tekście?