Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Kto może założyć stowarzyszenie?
W Polsce stowarzyszenia mogą zakładać obywatele polscy, mający pełną zdolność do czynności prawnych, czyli ukończyli co najmniej 18 lat i nie są ubezwłasnowolnieni oraz nie zostali pozbawieni praw publicznych. Trzeba przy tym pamiętać o tym, że aby móc założyć stowarzyszenie musi się zebrać co najmniej 15 osób, które na zebraniu założycielskim w trakcie zebrania członków muszą uchwalić statut i wybrać komitet założycielski.
Statut, który jest jednym z najważniejszych dokumentów dołączanych do wniosku o rejestrację stowarzyszenia, określać powinien:
– nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji;
– teren działania i siedzibę stowarzyszenia;
– cele i sposoby ich realizacji;
– sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków;
– władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje;
– sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności jego uchwał;
– sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich;
– zasady dokonywania zmian statutu;
– sposób rozwiązania się stowarzyszenia.
W sprawach, w których statut nie określa właściwości władz stowarzyszenia, podejmowanie uchwał należy do walnego zebrania członków, które jest najwyższą władzą stowarzyszenia.
Każde stowarzyszenie jest obowiązane posiadać zarząd i organ kontroli wewnętrznej i obowiązkowo musi zostać wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego.
Wniosek o rejestrację wraz ze statutem składa do sądu komitet założycielski. Do wniosku powinny dołączone być także inne dokumenty, takie jak:
– lista założycieli stowarzyszenia, zawierająca imiona i nazwiska, datę i miejsce ich urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli;
– protokół z wyboru komitetu założycielskiego oraz;
– informację o adresie tymczasowej siedziby stowarzyszenia.
Warto wiedzieć, że wniosek o zarejestrowanie stowarzyszenia sąd rejestrowy rozpoznaje niezwłocznie, a rozstrzygnięcie powinno nastąpić nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Źródła:
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz. 885 z późn. zm.).
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.