Głębie ostrości możemy pokazać nawet w darmowym programie graficznym GIMP. Aby to zrobić należy otworzyć zdjęcie w programie i trochę pomanewrować na warstwach obrazka.

tutorial głębia ostrości

Pierwszą rzeczą którą powinniśmy zrobić to zduplikować warstwę, należy kliknąć w menu głównym przycisk „Warstwa” a następnie wybrać z podmenu element „Duplikuj warstwę”.

głębia ostrości Gimp

Dzięki temu, obrazek będzie miał dwie identyczne warstwy. W przykładzie jedna warstwa nazywa się „tło” a druga „kopia tło”.

ustawienia ostrości Gimp

Następnie, w oknie warstw wybieramy górną warstwę i wracamy do menu głównego klikając w element „Filtry”. Po wejściu do podmenu „Filtry” wybieramy „Rozmycie Gaussa”

tutorial gimp

Wybieramy optymalne rozmycie – im większa liczba pikseli, tym mocniejszy efekt osiągniemy. Warto poeksperymentować samodzielnie i wybrać najbardziej optymalne rozwiązanie.

ostrość w Gimpie

Na potrzeby przykładu ustalono 50 pikseli, po określeniu promienia rozmycia klikamy „OK”.

Następnie, w menu głównym ponownie wybieramy opcję „Warstwa”

obróbka zdjęć w Gimpie

Klikamy na „Maska” i następnie „Dodaj maskę warstwy”.

zdjęcia Gimp

Wybieramy „Biała (bez przezroczystości)”, kliknięciu przycisku „Dodaj”, przed przystąpieniem do dalszych prac, warto upewnić się że na palecie kolorów mamy wybrany kolor czarny oraz kolor biały. Jeżeli nie, należy ustawić je analogicznie jak na rysunku.

obrabianie zdjęć

Z przybornika wybieramy narzędzie gradient.

Gimp poradnik

Po wyborze gradientu, należy upewnić się, że wybrana jest opcja: „Kolor pierwszoplanowy na kolor tła (RGB)”

porady Gimp

Następnie przeciągamy gradient przez obrazek

gimp podręcznik

Po przeciągnięciu otrzymujemy obraz z wyraźnie oznaczoną głębią ostrości.

Obraz należy zapisać i można się dzielić swoim dziełem z przyjaciółmi.

Udało się czy mieliście jakieś problemy? Dajcie znać.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak bandażować głowę?
Następny artykułJak bandażować nadgarstek?

Anna Liszewska - ukończyła Politechnikę Wrocławską na kierunkach: Technologie Internetowe oraz Zarządzanie i Marketing. Jej praca magisterska dotyczyła użyteczności aplikacji internetowych. Doświadczenie zdobywała, pracując w agencjach interaktywnych m.in. jako kierownik sekcji usability, specjalista ds. inżynierii przemysłowej, specjalista ds. projektów społecznościowych.

Nasz specjalista o sobie:

Na co dzień badam i projektuję serwisy internetowe oraz aplikacje webowe. Prowadzę również szkolenia w tym zakresie. Poza tematyką usability interesuję się przede wszystkim mediami społecznościowymi i ich wykorzystaniem w marketingu i reklamie. Wolny czas poświęcam na czytanie książek, turystykę górską oraz jeździectwo.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here