Od dawna zakładano, że jąkanie jest zaburzeniem pochodzenia emocjonalnego. Teorię taką wysuwano na podstawie pojawiania się symptomów – ich nasilania w sytuacjach stresujących oraz łagodzenia w sprzyjających warunkach środowiskowych, na przykład wśród bliskich osób. Doszukiwano się również innych przyczyn jąkania – wymuszania praworęczności czy nieprawidłowego oddychania w czasie artykulacji. Bez względu jednak na przyczynę to zaburzenie mowy jest zwykle bardzo nieprzyjemne dla jąkającego, utrudniające kontakty społeczne, a już na pewno zabieranie głosu na forum.

Istnieją różne typy jąkania, które może się nasilać w różnym stopniu. Zatrzymywanie i powtarzanie głosek czy sylab wynika nierzadko z natłoku myślowego u osoby mówiącej. Wśród wielu bodźców i spraw, o których chce się powiedzieć, aparat mowy nie nadąża za myślami.

Jąkanie wymaga terapii, wizyty najlepiej u specjalisty będącego równocześnie logopedą i psychologiem. Wtedy będziemy mieli pewność co do kompleksowości badań i podjętych środków. Bez względu na to czy jąkanie dotknęło małe dziecko, czy też cierpi nastolatek, potrzebne jest leczenie. Bez podjęcia terapii ryzyko utrwalenia zaburzenia wzrasta do 25%.

Jąkający się nastolatek może unikać kontaktów społecznych, co wyzwala jego nerwowość, przyspieszenie tempa mówienia, a tym samym wzmacnia jąkanie. Lepszym podejściem jest mówienie bez względu na jąkanie. Jakiejkolwiek strategii młody człowiek by nie wybrał, będzie odznaczał się na tle grupy. Jego samopoczucie w dużym stopniu zależy od cech osobowościowych.

Aby radzić sobie z jąkaniem trzeba przede wszystkim ćwiczyć, spotykać się regularnie na zajęciach ze specjalistą, brać udział w sesjach wyjazdowych. Grupy wsparcia potrafią podtrzymywać w dobrym nastawieniu.

Uwaga!

Niestety jąkanie trzeba też zaakceptować. Odpowiednia postawa wobec jąkania umożliwi przełamanie strachu. A w tym najlepiej pomogą specjaliści i grupy wsparcia. Samemu jest bardzo trudno uporać się z zaburzeniem mowy.

Czy znacie kogoś, kto się jąkał? Jak radził sobie ze stresem związanym z tą przypadłością? Dajcie znać w komentarzu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułDieta dla nastolatków
Następny artykułJak poradzić sobie ze zmianą szkoły?

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here