Każdy gracz ma do dyspozycji dwie plansze o wielkości 10×10 pól (najczęściej). Kolumny planszy oznacza się literami od A do J oraz cyframi od 1 do 10. Obecnie dostępne są również wersje komputerowe, gdzie niekiedy nie używa się nawet oznaczeń alfabetycznych i cyfrowych. Na jednym polu gracz umieszcza swoje okręty. Ich położenie będzie zgadywał przeciwnik. Na drugim polu zaznacza trafione przez siebie statki przeciwnika i strzały, które oddał. Statki ustawiane są na planszy pionowo lub poziomo i nie mogą się ze sobą stykać w żaden sposób (ani bokiem, ani rogiem).
Liczba statków jest różna w zależności od wersji gry. Okręty różnią się wielkością, zazwyczaj ustala się większą liczbę mniejszych okrętów. Przykładowa flota każdego z graczy może składać się z jednego czteromasztowca (cztery kratki), dwóch trójmasztowców (trzy kratki), trzech dwumasztowców (dwie kratki), czterech jednomasztowców (jedna kratka).
Trafny strzał to po prostu odgadnięcie położenia któregoś ze statków. Strzały oddaje się poprzez wskazania konkretnej współrzędnej (np. A8). Gracze oddają strzały naprzemiennie, ale jeśli gracz odda trafny strzał, ma prawo oddania kolejnego strzału (i tak aż do oddania strzału nietrafnego). O wyniku strzału gracz informuje przeciwnika używając słów „pudło” (strzał chybiony) lub „trafiony” (strzał trafny). Wygrywa ten zawodnik, któremu uda się zatopić wszystkie statki przeciwnika.
Istnieje jeszcze angielska odmiana gry (tzw. salvo): w pierwszej wersji gracz oddaje w jednym ruchu trzy strzały (typuje trzy pola np. E5, A1, G9). Wówczas jego przeciwnik informuje tylko czy były jakieś trafienia, a jeśli tak to ile, ale nie wskazuje dokładnie które współrzędne były trafne („pudło”, „jedno trafienie”, „dwa trafienia”, „trzy trafienia”). W drugiej wersji gracz oddaje tyle strzałów, ile sam posiada okrętów.
Jakie są Wasze ulubione gry strategiczne? W co, kiedy i z kim najczęściej gracie? Dajcie znać!