Zazwyczaj PF-ki, czyli karty zawierające życzenia „Pour Féliciter”, wykonane są przez grafików, ozdobione szkicem lub kolorową ilustracją. Mają nie tylko dobrze świadczyć o firmie, kształtować jej wizerunek, ale też ozdabiać. PF–ki przygotowuje się więc z dużą starannością, często angażując artystów. Takie wizytówki zazwyczaj zostawia się na pamiątkę, można je także podarować kolekcjonerowi takich szkiców.

Savoir-vivre sugeruje, aby na życzenia P.F. odpowiedzieć wysłaniem swojej wizytówki, wysłaniem kartki lub innym sposobem złożenia życzeń. Grzecznie jest również podziękować.

Ilustracje powinny zawierać motywy i symbole, nawiązujące do okazji. Rysowane w czasie świątecznym zazwyczaj przedstawiają świętą rodzinę, szopkę, anioły. Częstymi motywami są choinka i płatki śniegu. Noworoczne wizytówki przeważnie ozdabiają motywy, kojarzące się z Sylwestrem, np. sztuczne ognie. Wybór jest co prawda duży, ale ważne, żeby nie tracić dobrego smaku. Czasem niewiele elementów może wyglądać lepiej niż zbyt wzorzysta wizytówka.

Skrót P.F. umieszcza się u dołu karty. Oczywiście można też złożyć popularne w Polsce życzenia, np. „Wesołych Świąt Bożego Narodzenia”, „Szczęśliwego Nowego Roku”. Zdarza się, że dopisany jest specjalny tekst, ułożony na konkretną okazję.

Obok słów „Pour Féliciter” lub skrótu P.F. umieszcza się rok. Grafik podpisuje się albo zamieszcza nazwę firmy, będącej nadawcą. Dobrze, gdyby podpis z życzeniami i ewentualnym tekstem wykonany był ręcznie, chociaż zdarzają także komputerowe. PF-ki są artystycznymi pracami, podarowanymi na szczególne okazje, dlatego powinny być wykonane na specjalnym papierze.

Według etykiety wysyłanie artystycznych, okazjonalnych kart jest dobrym zwyczajem. Świadczy o pamięci nadawcy i jego właściwym wychowaniu. Wpływa pozytywnie na wizerunek firmy i artysty. PF–ki drukowane na specjalnym papierze, ozdobione szkicem lub innym rysunkiem, z życzeniami i własnoręcznym podpisem, okazują wyjątkowy szacunek do odbiorcy. Zazwyczaj takie karty wysyła się osobom, które wyjątkowo ceni się. Przekazuje się je również firmom, na współpracy których szczególnie zależy innemu przedsiębiorstwu.

Macie swoje wizytówki? Co na nich umieściliście?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak wręczać kwiaty?
Następny artykułJak dobrać kwiaty do okazji?

Anna Wyczyńska – uczestniczyła w projektach realizowanych przy udziale Unii Europejskiej. Miała dzięki temu możliwość obserwowania komunikacji społecznej i zasad savoir – vivre’ u między osobami o różnych poglądach i doświadczeniach. Współpracowała z redakcjami zajmującymi się kulturą. W serwisie Spec.pl zajmuje się tematyką savoir – vivre.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here