Jak wybrać odpowiedni rower szosowy

Kolarstwo szosowe rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Sport ten staje się coraz popularniejszy, wobec czego rośnie zainteresowanie rowerami szosowymi. Jaki mamy wybór i który model będzie dla nas najlepszy?

Jeśli postanowimy spróbować swoich sił w kolarstwie szosowym, dobór odpowiedniego sprzętu nie powinien być pochopną decyzją. To, na jaki rower wsiądziemy, zależy od kilku czynników. Szczególnie początkujący cykliści powinni wiedzieć, że zakup roweru szosowego może wiązać się z poważnym wydatkiem. Dlatego pieniądze należy zainwestować we właściwy sprzęt.

Rodzaje rowerów szosowych

Mimo że popularne szosówki były niegdyś najpopularniejszym rodzajem jednośladów, obecnie kojarzone są przede wszystkim z amatorskim oraz profesjonalnym sportem. Dawniej na tzw. kolarzówkach jeździło się w zawodach i na zakupy, jednak obecnie segment rowerów szosowych jest znacznie bogatszy. Tradycyjne rowery szosowe to wciąż najczęstszy wybór wśród osób, które dopiero zaczynają przygodę z kolarstwem szosowym. Najbardziej charakterystyczne elementy to wyjątkowo lekka i niezwykle wytrzymała rama oraz duże, wąskie koła z gładkimi oponami, które najlepiej sprawdzają się na równym asfalcie. Do tego dochodzi specyficzna, wygięta kierownica.

Początkujący często decydują się na modele endurance i fitness. Od wyczynowych kolarzówek różnią się tym, że pozycja jest tu bardziej wyprostowana, a siodełka bardziej miękkie, dzięki temu wygodne. Nieco szersze są też opony, przez co łatwiej jest opanować sprzęt. Rowery endurance i fitness często mają też bardziej uniwersalne przełożenia, które sprawdzają się podczas rekreacyjnej jazdy.

Wśród rowerów szosowych można wyróżnić też specjalistyczne rodzaje, np. rower triathlonowy, który zaprojektowany jest tak, by osiągnąć na nim jak najwyższą prędkość. Podobną specyfiką charakteryzują się rowery czasowe, które mają nietypową kierownicę, pozwalającą na bardziej leżącą, a przy tym aerodynamiczną pozycję podczas jazdy.

Warto też wspomnieć o rowerach szosowych, które wbrew nazwie przeznaczone są do jazdy nie tylko po asfalcie. Chodzi o rowery przełajowe oraz żwirowe (gravel). Różnią się od klasycznej kolarzówki przede wszystkim oponami, które są zdecydowanie grubsze, żeby zachować równowagę na nierównej powierzchni. Mocniejsze są hamulce, z których korzystamy częściej w trudnym terenie. Tego typu rowery popularne są głównie tam, gdzie brakuje idealnych szos, a klimat bywa zmienny i uciążliwy. Rowery żwirowe to jeszcze bardziej zaawansowana odmiana szosówek – spotyka się tu hamulce tarczowe, a także zdecydowanie szersze opony.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru szosowego?

Przeglądając bogate oferty sklepów rowerowych takich jak Multibike, warto skupić się na trzech podstawowych kryteriach: ramie, kołach i układzie napędowym. Rama jest istotna z dwóch względów. Po pierwsze, determinuje komfort jazdy; po drugie, decyduje o masie całego roweru, dlatego najczęściej wybierane są ramy aluminiowe. Co więcej, rozmiar należy skrupulatnie dobrać do wzrostu użytkownika.

Jeśli chodzi o koła, ich rozmiar wpływa na osiągane prędkości – na większych łatwiej się rozpędzimy. Ważna jest też grubość opon, która wpływa na komfort jazdy. Początkującym zaleca się raczej grubsze, np. 32-milimetrowe opony.

Układ napędowy stanowi o charakterze roweru szosowego. Początkującym, którzy dopiero wkraczają w świat dużych prędkości, zaleca się raczej model o dwóch blatach w mechanizmie korbowym (50/34) i z zębatką 28. Z kolei miłośnicy szybkiej jazdy będą raczej szukać rowerów wyposażonych w mechanizm korbowy 52/36 lub 53/39.

Lekki i funkcjonalny rower może dać nam wiele przyjemności, ale też poprawić nasze sportowe osiągi. Zanim jednak zdecydujemy się na konkretny model, warto ustalić, jaki dokładnie sprzęt jest nam potrzebny, uwzględniając nawet najmniejsze detale.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here